Premium

SXSW 2017: Dutch design en tips voor PR in binnen- en buitenland

New Dutch Wave dag 3, met Japie Stoppelenburg (Dept), Jouke Vuurmans (MediaMonks) en Jordi Romkema (Superhero Cheesecake)

Nederlanders presenteerden zich op festival South by Southwest (SXSW) onder de noemer . Afgelopen week namen initiatiefnemers Arne Koefoed (Wink), Atilla Meijs (Corrino) en Danny Frietman (Enterprise Summit) meer dan vijftig partners mee naar Austin, Texas. Een divers gezelschap van creatieven, startende ondernemers, de overheid en grote bedrijven als Essent en Shell. In onderstaande video stellen een paar van hen zich voor.

In het filmpje zie je ook dagmoderator Martijn Been (Wink), die vertelt hoe de derde en laatste dag verliep.

Creativiteit, communicatie en design

In het New Dutch Wave huis in Austin ging het over creativiteit, communicatie en design. Jouke Vuurmans (MediaMonks) trapte af met zijn kritiek op hedendaags webdesign, Jordi Romkema van productiebureau Superhero Cheesecake vertelt over de rol van craft (creatief vakmanschap) in zijn bedrijf. Hij vertelde bijvoorbeeld hoe hij nauw samenwerkte met Cloudfactory en Wefilm, toen zij de online personeelswervingscampagne maakten.

Creatief directeur Japie Stoppelenburg (A friend of mine (part of Dept)) las voor uit zijn boek 'You're a legend and everyone else sucks', gebaseerd op zijn ervaringen met werken met millenials. Lees

Kunst en mode

Kunstenaar Thijs Biersteker presenteerde zijn nieuwe installatie, waarmee hij aandacht vraagt voor vervuiling van de oceaan. En modeontwerpster Pauline van Dongen laat haar nieuwe spijkerjas zien. Die is verbonden met haar smartphone en als ze 'm aanheeft, analyseert en reageert hij op haar emoties.

Pr tips

Ik deed zelf ook mee aan een paneldiscussie namens Adformatie. Met redacteur Bryan Clark van het Amerikaanse platform  en pr-expert Dmitri Vietze van besprak ik wat “goede pr” is. Een paar tips uit het panel:

  • Als je een persbericht stuurt, houdt het dan kort en vertel duidelijk hoe de journalist meer info kan krijgen (bijvoorbeeld een link naar een perspagina, of een antwoord op je mail);
  • Stuur niet alle media hetzelfde persbericht, maar pas je mail aan op basis van je kennis over de journalist en zijn doelgroep;
  • Redacties ontvangen honderden mails per dag. Opvallen in de massa begint met een goede onderwerpregel. Begin die nooit met 'persbericht van...', maar vertel meteen wat het nieuws is (voor de doelgroep van het medium, zie vorige tip) en of het onder embargo of exclusief is;
  • Clark vertelt dat je kunt opvallen door hem eerst via sociale media te benaderen ('ik heb iets interessants voor je!') en dan pas via mail;
  • Je mail starten met een persoonlijke note (“Ik las je artikel over pinguins, leuk geschreven. Hoe gaat het?”) is prima, maar zorg dat het klopt. Clark: 'Ik heb weleens een mail gehad die begon met 'Beste Sarah, leuk stuk op Techcrunch'. Daar maak je geen goede indruk mee.'
  • Over 'follow-ups' zijn de meningen verdeeld. Pr-man Vietze zegt dat snel nabellen werkt, soms meermaals. Clark en ik vinden dat opdringerig, tenzij het gaat om een exclusieve scoop of als het nieuws echt urgent is.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie