Taco Rijssemus (KRO-NCRV) kijkt met angst naar restrictieve houding NPO

De twee zenders zijn een jaar geleden gefuseerd en gaan in september ook naar één gefuseerd merk met de naam KRO-NCRV.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het nieuwe merk KRO-NCRV gaat het bedrijf ook verder helpen in het publieke bestel, denkt de nieuwe directeur. 

Taco Rijssemus werkte hiervoor in de commerciële omgeving van SBS. 

In 2014 presenteerde hij een proefschrift over journalistiek. &;De essentie gaat over neutraliteit. Kunnen journalisten politiek neutraal zijn? Nee. Maar er is een verschil tussen objectief zijn en politiek gekleurd. Je mag best een mening hebben,&; vindt Rijssemus.

Vrijwel geen enkele redactie is neutraal, denkt Rijssemus, ook niet die van het NOS Journaal. In overleg met Fons de Poel stopte hij met het presenteren van Brandpunt.", omdat hij niet neutraal zou zijn. &;In de journalistieke code van de KRO staat dat je niet de schijn van belangenverstrengeling mag wekken. Deze maatregelen zijn nodig om de organisatie geloofwaardig te houden.&;

NPO

De NPO is druk bezig met toekomstplannen voor de publieke omroep. &;Het digitale domein is voor ons een van de belangrijkste manieren om nieuwe verhalen te vertellen. We kijken daarom een beetje met angst en beven naar de restrictieve houding van de NPO hieromtrent.&; De NPO wil onder meer het delen van programma’s via Facebook en YouTube verbieden. &;Als ik kijk naar hoe Spoorloos tegenwoordig wordt gemaakt, dan zijn social media juist van enorm belang om mensen op te sporen.&;

KRO-NCRV maakt programma’s in samenwerking met zelfgekozen producenten. Hier wil de NPO zich ook mee gaan bemoeien. Rijssemus vindt dat &;zorgelijk&;, omdat hij zich moet verantwoorden aan zijn ledenraad. &;Met 800.000 leden zijn wij de grootste publieke omroep. Dat zegt iets over je legitimatie in de maatschappij.&;

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie