Tesco lanceert venture brands

Tesco heeft een premium private label, Tesco Finest. Deze maand lanceert de Britse retailer echter ook een aantal nieuwe producten die niet als winkelmerk herkenbaar zijn. Deze zogenaamde venture brands concurreren direct met A-merken. Op den duur ook buiten Tesco. Iets voor Jumbo?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Klanten van Tesco worden de laatste weken bestookt met een nieuw ijsmerk. Chokablok is een premium label, vergelijkbaar met Haägen Dasz en Ben & Jerries. Het ijs wordt gemaakt door R&R, een grote huismerkfabrikant die tevens als contract manufacturer werkt voor Nestlé. Chokablok is een speciaal soort premium private label van Tesco, want de retailer is als afzender onzichtbaar geworden. Dat biedt Tesco de mogelijkheid zijn ook op andere lokaties dan de eigen winkels te verkopen. Dit huismerk is het huis ontgroeit, vandaar dat Tesco nu spreekt van venture brands.

Chokablok is niet het enige zelfstandig winkelmerk bij Tesco. Bryan Roberts van het adviesbureau heeft een hele lijst nieuwe registraties ontdekt bij het Britse merkenbureau. Tesco gaat zijn positie als inkoper van huismerken gebruiken om nieuwe fancy labels op te zetten die moeten concurreren met A-merken. Dat is een beetje een strategische spagaat, want de retailer bezit al een premium private label Tesco Finest. Maar met deze fantasiemerken wil Tesco zijn marktkennis benutten, door gaten in de markt op te vullen met nieuwe A-merkproducten. Het is dan ook voorspelbaar dat deze venture brands op den duur ook bij andere retailers verkrijgbaar zijn, bij tuincentra en bij benzinestations. En wellicht zelfs buiten de regionale markten waar Tesco zelf actief is. Voor retailers als Jumbo die zich willen onderscheiden van de lokale kampioen.

Behalve ijs is deze maand ook kattenvoer onder het label gelanceerd, hondenbrokjes onder het merk en maandverband en tampons onder het label Libbi. Opvallend is dat deze lanceringen gepaard gaan met zelfstandige reclamecampagnes en aparte websites voor elk nieuw merk. Uiteraard is ook de verpakking ontworpen zonder enige referentie aan Tesco. Voor Nutricat zijn speciale advertenties gemaakt door de designers van . De campagne beperkt zich niet tot de huismedia van Tesco; het merk wordt in landelijke media gelanceerd. Bovendien sponsort het merk de televisieserie Animal Kingdom.

Verantwoordelijk voor de marketing van deze nieuwe merken is Matt Atkinson, voorheen in dienst van het direct marketing-bureau EHS4D van Euro RSCG. Atkinson werkt nauw samen met brand development director Sidonie Kingsmill. De laatste stelt in Marketing Magazine dat de nieuwe merken niet kannibaliseren op Tesco Finest, omdat er een eigen positionering wordt gezocht. Concurrerende merkleveranciers zijn op de hoogte en hebben volgens Kingsmill geen moeite met deze activiteiten van Tesco, omdat ze de categorie verrijken. Vast wel.

Tesco Venture Brands

Lathams (droog hondenvoer)
Nutridog (hondenvoer)
Nutricat (kattenvoer)
Halo (toiletpapier)
Parade (keukenpapier)
Trumpet (tissues)
Libbi (hygiëne)
Gut Feeling (health food)
Lighter Choices (light food)
Parioli (pasta)
Joocie (fruitdrinks)
KX (sappen)
Emmi (coffeedrinks)
Muse (snoepgoed)
Streetwise (electronics)
Technika (electrica)
Go Cook (keukengoed)
R3V5 (speelgoed)
Carousel (speelgoed)
F&F (kleding

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie