Vakgenoten

Vakgenoten, naar mijn idee moet er in ons vak wat minder gedacht en begrepen worden, en wat meer gehandeld en ondernomen. Naar buiten toe moet een merk ons uitdagen in hoe we denken, voelen en handelen. Een merk moet ons helpen bij het maken van beslissingen, maar ook duidelijk maken wat die beslissingen zeggen over ons.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wij moeten zo integer zijn als ik weet niet wat. En we moeten meer doelgroepgericht zijn.
Simpel gezegd: de creatieve industrie moet schakelen. Technologische mogelijkheden moeten echt onderdeel worden van het creatieve en strategische proces.
Onder een veranderingsproces moet je gewoon je schouders zetten. Daarom moeten we de digitalisering meer dan nu omarmen! En moeten we weg van het CPM-denken.
In principe moet het nieuwe marketingproduct marketeers doen kwijlen. Je moet óf extra relevant zijn, óf extra entertainment bieden. Dat zie je ook bij succesvolle internationale voorbeelden. Je moet verwachtingen overtreffen. Dan komen er natuurlijk veel vragen op je af waarbij de hele organisatie betrokken moet zijn.
Bottlenecks zitten op meerdere plekken en moeten allemaal weggehaald worden. Zo maak je de funnel vrij voor een volledige doorstroming en uiteindelijk effect. Daarbij zouden vakmensen het Core-principe moeten omarmen: customize, optimize, respond en empower.
Sowieso moet de regie weer terug naar de bureaus. En zal de adverteerder beter zijn best moeten doen, wil hij dat zijn reclamefilmpjes op YouTube worden bekeken.
Om de klant een gevoel van intimacy te geven moet je de zaak uiteraard goed organiseren. De merkbeleving moet online en instore ongeveer hetzelfde zijn, maar een directe doorvertaling van de winkel naar online werkt echt niet...
Het merk moet zich houden aan bepaalde basisafspraken, maar we moeten niet te veel in ons erfgoed blijven steken. Zo moeten bezoekers niet de indruk krijgen dat ze op de site van het bedrijf zitten, maar juist kunnen zien dat het een onderdeel van Hyves is.
Wie sterk wil blijven, moet slimmer zijn!
De online campagne en platform moeten triggeren tot dialoog. Mensen zijn het niet gewend om in de fysieke wereld te liken. Je moet ze opvoeden.
Bovendien moeten we op zoek naar de juiste balans tussen enerzijds internet als de grootste marktplaats op het gebied van adverteren en media, en anderzijds de bescherming van de online privacy van internetgebruikers.
En ja, uiteindelijk moet worst een centrale plek krijgen op de borrelplank.

Deze column bestaat uit losse citaten afkomstig uit verschillende edities van Adformatie. De citaten zijn soms minimaal bewerkt om de tekst ‘lopend’ te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie