In 2014 doen we RA*W samen

‘Luister niet naar mensen boven de 30.’ Dat was één van de vele take-outs van de eerste RA*W sessie van 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Sevin Ozmen -Jr. Copywriter bij Woedend!

Een avond gevuld met imponerende sprekers (stiekem allemaal 30+) die hun wijsheid deelden met ‘het jong talent’. Maar dit jonge talent heeft zelf ook heel veel te bieden, en juist daar draaide deze avond om. Dit jaar doet RA*W het net even anders, met meer samenwerking en meer inbreng van de RA*W community. Sevin Ozmen (Jr. Copywriter bij Woedend!) was erbij en doet verslag.

“Wat zou je als twintiger doen in de reclamewereld in 2014?” Deze vraag werd voorgelegd aan een aantal doorgewinterde reclameveteranen. Ze namen hem mee naar huis, kauwden erop, om daarna terug te komen met wat smakelijke antwoorden.

Na een korte intro van moderator Erik Triesscheijn beginnen we met iemand van eigen Ogilvy bodem: Wim van Melick (Director Growing Talent). Iemand die gelooft dat iedereen een ‘inner greatness’ heeft, heerlijk optimistisch. Maar hoe haal je deze eruit? Door fit te blijven, zegt Wim, fysiek én mentaal. En door onwaarschijnlijk nieuwsgierig te zijn, altijd.

Hij wordt gevolgd door Hans van Dijk (CEO SkipIntro). Als Hans nu twintig jaar oud was, zou hij twee dingen doen. Één: naar Amerika gaan, de geboorteplaats van de reclame. En twee: zich specialiseren in verschillende dingen en daardoor generalist worden. Uiteindelijk draait het bij beide punten om hetzelfde: leren. Zoveel mogelijk, elke dag.

De volgende die het podium betreedt is Frieda Ulsamer de Waard (CEO Doom&Dickson). Wat zij ons aanraadt? Kom achter je bureau vandaan. Vráág. Kijk. Praat met mensen! Vergaar kennis, maar geef er altijd je eigen draai aan. En vooral: zoek een mentor. Maar juist niet eentje die je vertelt wat je moet doen.

Next up is Wesley ter Haar (Co-Founder & CCO MediaMonks), hij gooit het over een technologische boeg. “Code is de nieuwe taal van ons vakgebied. Leer het.” Deze tip wordt gevolgd door zijn volgende raad: “Luister niet te veel naar mensen boven de 30!” Waarna hij schoorvoetend toegeeft zelf eigenlijk de 30 al gepasseerd te zijn. Maar dat vergeven we hem, al is het maar om zijn formidabele baard.

Jeroen Gouw (Founder & Creative Director Strangelove) is de laatste spreker van de avond. Altijd lastig, want alles is al gezegd. Maar één punt heeft nog niemand gemaakt, en dat komt goed uit want dat is precies het punt dat Jeroen wilde maken. Laat je ego buiten. Blijf open voor nieuwe dingen, blijf vragen en blijf durven. Want dat maakt jonge gasten juist zo goed.

Nadat we geïnspireerd zijn door alle wijze sprekers, krijgen we de kans ons eigen creatieve ei te leggen. De ruimte is - zoals bij de meeste creatieve sessies - bezaaid met kleurige post-its en markers. Aan ons de opdracht om mee te denken over een aantal nieuwe RA*W initiatieven. Zo is er bijvoorbeeld RA*W University, sessies speciaal voor studenten. En tijdens het RA*W LAB mogen multidisciplinaire teams zich storten op een business probleem van een groot merk. Ambitieuze projecten die ambitieuze mensen vereisen. En dat komt goed uit want iedereen mag meehelpen, van idee tot uitwerking. “In 2014 doen we RA*W samen.”

Wil je een keer bij een RA*W sessie aanwezig zijn? Hou dan de in de gaten! 

Aanvullend nieuws van Ra*w
Er gaan bij RA*W in 2014 een aantal dingen veranderen. Het eerste is het bestuur, Reinier Steures, Robert Volten en Bart van de Kooij dragen na 2,5 jaar het stokje over. Ze blijven uiteraard wel nog betrokken, maar zullen zich niet meer bezig houden met de day to day organisatie. Het bestuur dat verder bestond uit Heleen Hidskes (Ogilvy) en Wendy van Luyck (Etcetera) is inmiddels versterkt met Marieke Dekker (BSUR), Rose Zandvliet (DDB & Tribal Amsterdam), Ciaran Woods (Strangelove), Floris van de Weg (BSUR) en Matthijs Koele (Reclamebureau Zolder).
Het tweede is dat in 2014 de focus zal liggen op samenwerking. Er worden dit jaar een aantal nieuwe initiatieven gelanceerd zoals RA*W University en RA*W LAB.  En iedereen mag meehelpen, van idee tot uitwerking. Meer informatie hierover staat ope.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie