5 speelse vragen aan Bart Hufen (Brand New Game)

Het toepassen van gamedenken en gametechnieken in een business- en leer omgeving wordt steeds populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs 'Gamification Gurus'.

  • Privacy
  • 17 April 2014
  • Richard Otto
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Hoe wordt je &;Gamification Guru&;? 

Hufen: &;Door een boek er over te schrijven, door er vijf jaar continu over te bloggen, door projecten te doen voor opdrachtgevers en door heel veel lezingen te geven op evenementen. Je kunt dingen onderzoeken, lezen, een mening vormen, erover schrijven en spreken, maar écht verdieping krijg je pas door continu de wisselwerking te hebben tussen praktijk en theorie. We analyseren elk project kritisch met opdrachtgevers om onszelf zo scherp te houden en continu te leren van wat we doen.&; 

Wat maakt Gamification effectief? 
Hufen: &;Gamification wordt effectief als je goed in kaart hebt voor wie je het ontwikkeld en scherp stelt welke drijfveren en motivaties de doelgroep heeft. Gamification is 90% psychologie, 9% game mechanieken en voor 1% focus op de essentie van het probleem en de content. Met andere woorden, je moet vooral heel diep duiken in de doelgroep voor je iets gaat ontwikkelen. Aan de andere kant moet je een probleem zo scherp zien te duiden dat je van alle ‘crap’ (100% van de content) tot de essentie komt (1% van die 100%). Je moet dus goed zijn in het kunnen bepalen van de essentie waar het om draait en het kaf van het koren kunnen scheiden. Vervolgens moet je mechanieken in de game of in het systeem bouwen die beide werelden (doelgroep met doelstelling) verbindt.&;

Wat is het slechtste voorbeeld van Gamification? 
Hufen: &;Alles wat alleen maar draait om het toekennen van punten, badges en beloningen op basis van simpele of onnozele handelingen. Op de website Klout krijg je bijvoorbeeld na 3 x inloggen al een badge ‘Klout addict’; dat lijkt me wat overdreven. Volgens mij ben je pas een addict als je minimaal vier weken lang elke dag Klout gebruikt. Games zijn leuk omdat je ‘opdrachten’ moet doen die voor de speler binnen de context leuk en relevant zijn. Dat maakt Gamification nou net zo moeilijk. Vaak zijn de handelingen binnen die non-game context helemaal niet relevant. Ook wij maken nog wel eens denkfouten of doen aannames die verkeerd zijn. Daarom moet je tijdens het maakproces en ná lancering vinger aan de pols houden en het vermogen hebben om bij te sturen of door te ontwikkelen. Je bent nooit uitgeleerd; zeker niet bij game-design.&

En wat is het beste voorbeeld van Gamification? 
Hufen: &;Uit mijn persoonlijke ervaring de MT Challenge die we voor de commerciële opleidingen van het HBO hebben ontwikkeld. De game heeft bij versie 1.0 al een groei gerealiseerd van 20% in het aantal voldoendes van eerstejaars studenten na blok 1. Dit betekend dat ze dus veel minder achterstand oplopen. 

Wat is de toekomst van Gamification? 

Hufen: &;Als de &;snelle jongens&; de markt niet verknallen is er een grote toekomst. Veel consultancy- en reclamebureaus claimen nu ook ineens alles te weten over dit nieuwe vak. Maar dan ontstaat er zoiets als klok en klepel. De bedrijven die écht inhoudelijk goede gamification systemen en applied games kunnen bouwen die openlijk cijfers durven te delen over het succes van hun producten zijn in Nederland op één hand te tellen. Als concept ontwikkelaar is het belangrijk om zowel de opdrachtgever te begrijpen als eigenwijze, creatieve game designers en programmeurs.&

 

Bart Hufen spreekt ook tijdens .

Advertentie