Bedrijfstop en media niet op één lijn (VS)

Vorige week publiceerde het Amerikaanse blad Fortune een lijst met de meest bewonderde bedrijven. Uit een onderzoek in opdracht van PR Week blijkt dat dit misschien een goede weerspiegeling geeft van de reputatie van deze bedrijven binnen de bedrijfswereld, maar dat het niet per definitie iets zegt over de manier waarop ze op dit moment in de media geportretteerd worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoeksbureau Carma CEO analyseerde de verhalen over de meest bewonderde bedrijven in invloedrijke tijdschriften, zoals de BusinessWeek, de Time, The Wall Street Journal en de New York Times. Hoewel General Electrics voor de vijfde keer op rij boven aan de lijst prijkte, staat het bedrijf op het gebied van media aandacht slechts op de dertiende plek. Hierbij werd rekening gehouden met een combinatie van de omvang van het lezerspubliek en een vanuit het perspectief van het bedrijf gunstige pers. Albert Barr van Carma CEO veronderstelt overigens wel dat positieve geluiden in de media van invloed zijn op de manier waarop analysten en zakenmensen tegen de bedrijven aankijken, mits dit een paar jaar achtereen doorgaat. Als voorbeeld noemde Barr Ebay, een bedrijf dat dit jaar niet voorkomt op de lijst van Fortune, maar wel veel positieve aandacht krijgt in de pers. Barr voorspelt dat Ebay binnen vijf tot tien jaar op de lijst zal verschijnen. Het interessante is dat de bedrijven die wèl genoemd werden, mogelijk te maken krijgen met een tegengesteld effect. Wie nu op de lijst staat, trekt meer aandacht en dat kan tot meer negatieve berichtgeving leiden. (Bron: PR Week)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie