CGR komt met nieuwe reclameregels

De stichting Code Geneesmiddelenreclame, zelfreguleringorgaan van de branche, heeft nieuwe regels vastgesteld om de grens tussen informatie en reclame over geneesmiddelen aan te geven en voor het gebruik van internet daarbij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het gaat om een aanvulling op de code die de branche van apothekers, drogisterijen en medicijnfabrikanten zelf hebben ontwikkeld. Volgens de stichting is er behoefte aan duidelijkheid over de grenzen tussen reclame en voorlichting. De Stichting Code Geneesmiddelen vindt dat voorlichting over receptgeneesmiddelen 'gebalanceerd en genuanceerd' moet zijn. Ook moeten de naam en het adres van de verstrekker van de informatie bekend worden gemaakt in de uitingen. In de nieuwe richtlijn wordt ook duidelijk gemaakt op welke wijze een bedrijf via internet mag communiceren. Zo is er een regeling omtrent het gebruik van links en banners opgenomen.

Volgens de stichting bestaat er te weinig duidelijkheid over de grens tussen informatie en reclame. Half mei won het farmaceutische bedrijf Novartis Pharma een rechtszaak over een televisiespotje. Daarin waarschuwde een 'arts' dat schimmelnagels besmettelijk zijn en dat de aandoening niet vanzelf overgaat. Het Openbaar Ministerie heeft hoger beroep aangetekend. Wanneer dit dient, is nog niet bekend, aldus dagblad Trouw.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie