Consument wil 10 pct meer betalen voor duurzaam product

Bewuste consumenten zijn bereid om tot 10 procent meer te betalen voor maatschappelijk verantwoorde producten zoals Fair Trade koffie, biologisch vlees en vrije uitloopeieren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat andere mensen deze producten niet kopen, komt omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Dat is onder andere te wijten aan gebrekkige strategie van de verkopers die tot marktfalen leidt, stelt Robert Gielissen in zijn promotieonderzoek.

Gielissen onderzocht consumentengedrag aan de hand van een representatieve steekproef, waarin hij bekeek welke argumenten mensen hebben om dergelijke producten (niet) te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die duurzame producten kopen dat vaak als hun morele plicht beschouwen. Ze vinden het bijdragen aan een oplossing rond duurzaamheid en eerlijke handel zo belangrijk, dat ze bereid zijn tot tien procent meer te betalen en meer moeite te doen het product aan te schaffen.

Over het algemeen zijn deze bewuste consumenten sterk betrokken bij de maatschappij. Ze kennen de problematiek uit persoonlijke ervaring of hebben zich er over geïnformeerd. Ze geven meer aan goede doelen, lezen vaker kranten en tijdschriften en stellen zich beter op de hoogte over de problematiek door radio- en tv-documentaires dan mensen die dergelijke producten niet kopen.

Dit toont volgens Gielissen aan dat veel consumenten niet goed op de hoogte zijn van de ernst van de problemen die de aanschaf van mv-producten probeert op te lossen. Hij stelt daarom dat de informatie over deze producten beter verspreid zou moeten worden.

Hij beveelt de verkopers van duurzame producten aan om beter samen te werken om zo consumenten bewust te maken van de problematiek rond eerlijke handel en hen te stimuleren dergelijke producten te kopen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie