Engbert Breuker heeft lol in hoofd en hart

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zijn naam had ik al een paar keer gehoord. Die moet je echt eens interviewen als je het over MVO wilt gaan schrijven. Ik heb het over oprichter van Red to be Blue, voorheen was hij Chief Emotions Officer bij implementatiebureau Pentascope. Ook is hij voorzitter van het Social Venture Network (SVN). SVN heeft als missie: Change the Way The World Does Business.

Werkgenegenheid
Op zijn LinkedIn profiel zie ik ‘’Wondernemer’’ staan. Wat betekent dit? Engbert:”Het is een samenvoeging van werknemer en ondernemer. Ik ben graag creatief met taal. Nieuwe taal creӫert, het gaat weg van de oude structuren. Met wondernemer bedoel ik dat het niet uitmaakt wat je doet. Het gaat niet zozeer om de vorm. Als je het maar met je hart, passie en talent doet. Dat kan als werknemer of ondernemer. Zo heb ik ook het woord werkgenegenheid bedacht.”

Horror
Welke trends zijn voor bedrijf, mens en maatschappij het belangrijkst de komende 3 jaar? Engbert:”Ben niet zo van de trends, ik geloof wel in 2 scenario’s: die van horror en die van hoop. Het horrorscenario is gewoon doorgaan met wat we nu doen: grondstoffen uitputten, oorlog voeren en mensen uitbuiten. Het hoopscenario staat voor bewust leven. Er is een bewustwordingsproces bij veel mensen aan de gang. Het wordt mensen duidelijk dat het niet zo langer kan zoals we nu met elkaar bezig zijn. Zaken zoals local currencies worden populairder. Slechts 3% van het geld in Nederland is een ruilmiddel, 97% zit in sparen, beleggen en kredieten. Eigenlijk zit er veel geld in financieringslaksheid.”

Groengespoten
Vind je ook dat een organisatie midden in de maatschappij moet staan en dit betekent dat je naast aan je klanten ook waarde aan de maatschappij gaat leveren (idee hierachter is van Micheal Porter zoals verwoord in artikel Harvard Business Review januari 2011)? Engbert:”Ik vind dit niet meer dan normaal. Veel bedrijven doen nu alsof. Zelfs de Triodos bank zou je door een zwarte bril ‘een groen gespoten klassieke bank’ kunnen noemen omdat ze oude structuren en systemen intern (en deels ook extern) in stand lijken te houden. En ASN is 100% dochter van SNS reaal, kortom beter dan de ander is eigenlijk nog niet goed genoeg. Het gaat erom een bezielde organisatie te zijn, zo’n soort organisatie geeft om mensen binnen en buiten het bedrijf.”

Organisch groeien
Kan een bedrijf nog wel groeien qua productiviteit, winst e.d. terwijl je weet dat de grondstoffen opraken en het huidige kapitalistische stelsel niet meer werkt? Engbert:”Groei is zeker nog mogelijk. Zie het als de seizoenen, het gaat om organisch groeien. Winst is als zuurstof, ga het op een goede manier gebruiken en investeer de rest duurzaam.” Stelling: de marketeer wordt steeds meer welzijnswerker, de welzijnswerker steeds meer marketeer. Wat vind je daarvan? Engbert:” Bij welzijnwerkers kan ik mij daarbij nog wel iets voorstellen. Ze werken al vanuit hun hart, er moet nu een stuk hoofd bij. Hun hoofd-hart verbinding is gebalanceerd. De marketeers zullen er meer moeite mee hebben want die werken merendeels met hun hoofd en het woord welzijn associӫren zij nog met geitenwollen sokken. Ik zou voor zowel marketing als welzijn een ander woord willen bedenken wil ik ze dichter naar elkaar toehalen.” Engbert heeft deopgericht waar hij workshops houdt in de . Het doel is de wereld mooier maken door mensen met hoofd-hart verbinding geld te laten verdienen. Doen wat je leuk vindt en er geld mee verdienen, daar helpt Stichting Werklust bij.

Marketeers hebben het nu over klantgerichtheid of zelfs over klantgestuurde organisatie. Wat is jouw mening? Engbert:”Waarom toch altijd die klant voorop? Laat marketeers eens nadenken over de medewerkers of de leveranciers. De leveranciers zijn de klanten van morgen! Het gaat uiteindelijk om stakeholders, dus gebruik stakeholdersgestuurde organisatie.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie