Er is een revolutie in marketing gaande; steeds meer ondernemers krijgen verstand van marketing. Ze hebben door dat ze in feite, wat ze ook doen, in de marketing en sales zitten omdat ze een eigen bedrijf hebben. En weet je wat, hun business groeit als kool.
Na ruim 20 jaar in de marketing te hebben gezeten, ben ik er nu eindelijk achter: ik zit in de sales! In feite: we zitten allemaal in de sales! Denk maar eens na, je hebt anderen vast wel eens moeten overtuigen van jouw idee, je hebt wel eens onderhandeld over je salaris of het druk gehad met crowdfunding voor een prachtig sociaal project.
Wie weet er nu in Nederland zo’n beetje het meest van marketing? Daar heb jij misschien wel een idee van of niet. Ik in ieder geval wel. Voor mij is Prof. Dr. Ed Peelen een van de echte marketingexperts in dit land. Hij is partner van het Rotterdamse adviesbureau ICSB Marketing en Strategie en was hoogleraar Marketing/CRM op Business Universiteit Nyenrode.
Wat is het antwoord op de klant die zich steeds meer gedraagt als ongrijpbare postmoderne nomade zwervend van het ene online platform naar het andere? En wat moet je doen aan het feit dat je klant steeds meer over je merk praat zonder dat je hier controle over hebt? Die klant wil zich echt wel identificeren met jouw merk, maar daar moet je wel wat voor doen!
Steeds meer bedrijven hebben het door. Hun groei zit hem niet meer in de optimalisatie van operationele processen. De knoppen/duimschroeven van operational excellence zijn zo’n beetje uitgedraaid en met de focus op het logische en functionele hebben ze zichzelf en de klant voor de gek gehouden.