Is Facebook de redding of ondergang voor publishers?

Social netwerken worden steeds meer contentdistributeurs van uitgevers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De kop van deze blog is niet al meer te schokkend te noemen. Twitter, Linkedin en vooral Facebook zijn nu voor het merendeel van de bevolking al zeer belangrijke bronnen om het nieuws van uitgevers te lezen. Sommige nieuwssites ontvangen al meer dan de helft van het bezoekers via ‘social’.

Klinkt als een mooi verhaal, maar helaas, die toestroom van lezers komt niet van vanzelf. Door het investeren van veel tijd en meestal een flink advertentiebudget wisten uitgevers ook via social hun bestaande en hopelijk veel nieuwe lezers te vinden en binden. Ondanks de grote schare fans die ze op deze manier hebben opgebouwd, daalt de laatste tijd het organisch bereik van publishers bij Facebook. Dit houdt in dat fans steeds minder de geplaatste berichten zien. Als publisher wil je dat natuurlijk niet, dus ben je wel gedwongen om wederom promotiebudget bij Facebook in te zetten. Voor merken die op Facebook zitten en die hun klanten willen bereiken met content is dit misschien geen probleem, maar voor veel uitgevers biedt dit geen ‘sustainable business’. De waarde van uitgevers komt immers niet uit contentkwaliteit, maar uit bereik en opgebouwde database.

In een Adformatie artikel  vorige maand zagen we dat er diverse nieuwe contentpartijen juist hun business op social medianetwerken bouwen. Is dit de toekomst of lopen zij enorme risico’s door hun business afhankelijk te maken van ‘derden’?

Een klein stapje verder, laten we eens kijken naar Blendle. Steeds meer contentmakers, onder wie onafhankelijke journalisten, weten hun weg te vinden naar deze digitale nieuwskiosken. Per gelezen artikel ontvangen zij een klein bedrag, over zaken als distributie hoeven ze zich verder niet druk te maken. Met bijna 200 duizend gebruikers lijkt het Blendle voor de wind te gaan.

Het  succes van Blendle als distributieplatform voor artikelen, werpt de vraag op: wanneer gaat Facebook een dergelijk modelintroduceren. Met ruim 9 miljoen Nederlandse gebruikers -die ook nog zeer goed te targetten zijn- zouden zij startup Blendle direct buiten spel kunnen zetten. Zo ver is het nog niet. Ondanks sterke afhankelijkheid van uitgevers van social media, hebben de ‘Social Giants’ zich nog niet uitgelaten over hun plannen ten aanzien van digitale kiosken.

Mocht het zover komen, dan roept dit ook voor publishers cruciale vragen op. Moeten zij downsizen in activiteiten en alleen contentproducenten willen zijn, of moeten zij juist zorgvuldiger met hun content omgaan en vooral eigen databases gaan beheren?  

Gonnie Spijkstra (TMG) schreef een half jaar geleden op MarketingFacts: &;Waar je dus als Facebookpagina steeds meer euro&;s moet besteden om nota bene je eigen fans te bereiken, bereik je als publisher met kleine tweaks én de love factor een steeds groter publiek. Vraag jezelf dus af: is mijn merk niet te afhankelijk geworden van Facebook? Zijn er verhalen te vertellen vanuit het merk? Zo ja, overweeg dan eens om meer te investeren in een eigen contentplatform en publisher te worden.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie