Google X: Hoe eerder je faalt, hoe beter!

#SXSW15 'Als je iets nieuws ontwikkelt kun je het niet snel genoeg toetsen aan de markt. Elke bijstelling die dan nodig is - hoe groot ook - verhoogt de kans op success.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is de stellige overtuiging van Astro Teller, ‘Captain of Moonshots’ bij Google X, het experimentele lab van Google. Je bezighouden met Moonshots, en dan Astro Teller heten, dan kan het al bijna niet meer fout gaan. En dat is jammer, want het móet juist fout gaan, en wel zo snel mogelijk.

‘Failure is a feature’. Oftewel ‘Pijn is fijn’. Vaak wordt gezegd dat het grote verschil tussen het Amerikaanse en het Nederlandse ondernemersklimaat is dat je in de VS onderuit mag gaan en fouten mag maken. Dat dingen mogen mislukken. Dat is eigenlijk ook een betere vertaling van ‘to fail’ dan falen. Falen is veel heftiger. Definitiever ook. Astro Teller vertelde in zijn keynote dat als je maar snel genoeg doorhebt dat iets niet goed gaat of mislukt, dit je behoedt voor het maken van enorme kosten als een volledig doorontwikkeld product uiteindelijk toch niet doorbreekt.

Google X is de tak van Google die gaat voor radicaal vernieuwende projecten. Geen incrementele verbeteringen maar grote oplossingen voor grote problemen. Qua ambitieniveau vergelijkbaar met de Moonshot van President Kennedy die op een bepaald moment het Amerikaanse publiek voorhield binnen een paar jaar op de maan te zullen staan. Google Glass, Project Loon, Robotics, Project Ara, en de zelfrijdende auto&;s zijn allemaal "Moonshots" die op dit moment nog geen business model kennen maar theoretisch enorme potentie hebben. Hing er in het verleden nog een beetje een waas van geheimhouding om Google X, wat Teller betreft kunnen projecten nu niet snel genoeg aan de markt worden getoond om de zo broodnodige feedback te krijgen. "Hoe langer je dit uitstelt, des te minder graag wil je later nog horen dat iets niet goed is.”

Google Glass

Google Glass is wellicht het meest high-profile product van Google X. Glass, de draagbare headset die een minimalistische versie van augmented reality biedt werd al vroeg breed in de markt gezet om snel feedback te krijgen van early adopters. Volgens Teller is niet zozeer het product mislukt, maar zijn er fouten gemaakt bij de presentatie ervan en de marketing. We hebben veel te veel aandacht toegestaan (en gezocht) voor het programma. We wekten de indruk dat het om een redelijk ‘gereed’ product ging. Dat was echter niet de bedoeling van de introductie. Google was op zoek naar reacties uit de praktijk: hoe zouden gebruikers ermee omgaan en wat kon je er wél mee en wat niet. Er zat echt nog niet een consumentenversie aan te komen, maar die verwachting was toen al wel gewekt. Het programma is nu weliswaar weg bij Google X, maar loopt nog steeds door.

Zonder het te willen bagatelliseren gaf Teller wel aan de privacy-discussie die Google Glass losmaakte niet proportioneel te vinden: ‘Als je je realiseert hoeveel camera’s er op elk moment nu al op je gericht zijn, dan maken die paar prototypes op de gezichten van een paar duizend mensen niet echt het verschil. De hele privacy-discussie mag wat hem betreft zeker gevoerd worden, maar dan meteen breder. Teller concludeerde dat het enige waar hij spijt van had was dat hij sommige van de fouten die ze in de diverse Google X projecten hebben gemaakt gewoon veel sneller gemaakt had willen hebben.

Zelfrijdende auto

Teller wees erop dat ook voor het project met de zelfrijdende auto&;s geldt dat alleen het zoveel mogelijk en onder alle omstandigheden rijden met de auto’s de noodzakelijke feedback kan leveren. Het zelf rijden op de snelweg lukte al snel maar in de praktijk bleek de mens in het voor en natraject nog steeds de zwakste schakel. Dat bleek toen het project inmiddels de fase had bereikt waarin Google’s eigen mensen (ook van buiten Google X) het project in de echte wereld mochten uitproberen, bijvoorbeeld voor hun woon-werkverkeer. Mensen bleken geen "betrouwbare back-up" voor het zelfrijdende system. Teller: "Hoewel de Google collega’s hadden bezworen ‘erg goed op te letten’ bleken ze toch gewoon heel domme dingen te doen. Mensen gaan er al snel vanuit dat de auto alles wel doet. Als de gemiddelde chauffeur bij het gewoon rijden al heel dom is - bijvoorbeeld sms-en tijdens het rijden - dan kun je je voorstellen dat hij nog veel dommer is als hij denkt dat de auto het wel oplost. Dus hebben we nu besloten de pedalen en het stuur maar helemaal weg te halen.”

Spiegels blijven er overigens wel gewoon aanzitten. Die zijn namelijk wettelijk verplicht, in tegenstelling tot een stuurwiel. En ook over de verplichte ruitenwisser vraagt hij zich af waar die dan precies op moet zitten. Op de voorruit, of op de camera?

SXSW 2015 wordt gehouden in Austin, Texas

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie