Premium

Hans Koeleman, KPN- 'Nog meer tweetjes en coole filmpjes, zitten we daar nou echt op te wachten?'

Is de communicatiedirecteur voldoende aangehaakt? 4 communicatiedirecteuren over de nieuwe eisen van de CEO

, kopte het Financieel Dagblad vorige week. De krant putte uit een onderzoek van headhuntersbureau VMA, waarin 40 CEO’s  gevraagd werd welke eisen ze stellen aan hun communicatieman- of vrouw.  Het eisenpakket kort samengevat: de communicatiedirecteur van nu is ondernemend, digital savvy, heeft lef, spreekt de baas tegen en begrijpt het bedrijf. Grootste gevaar: die ene tweet die de hele reputatie aan het wankelen brengt. Herkenbaar? We vroegen het vier communicatiedirecteuren van grote ondernemingen. Vandaag, deel 4.  
 

De hartekreet van Hans Koeleman,  directeur Communicatie KPN.

Fijn te lezen dat bestuurders voorspellen dat ons vak belangrijker wordt. Dat geeft de burger weer moed... pfff. Volgens het FD wil de CEO niet alleen een reputatiebewaker. Wat is dat? Kun je reputaties dan bewaken? En was &;digitale kennis&; niet al mainstream?

Coole tweetjes

En hoe lang is alles ook al weer &;publiek&;? Is het belangrijk dat je - kennelijk in reactie daarop - nog meer coole tweetjes en filmpjes uploadt? Nog meer mensen vindt die content gaan &;marketen&;. Is dat waar het in essentie om gaat? Is dat wat de bestuurders nodig hebben? En zit iemand daar nog op te wachten?

Storm

Hebben CEO&;s niet mensen nodig die juist in de turbulente tijden nog heel goed weten waar je als bedrijf voor staat en daar naar handelen, dag in dag uit, altijd, onder welke storm dan ook (en ik heb er een paar meegemaakt overigens). En trouwens,  zorg er eerst eens voor dat het bedrijf dingen doet. Echt doet. Voor je klanten, voor je medewerkers, voor de samenleving.

Verfrissend

En dat het bedrijf ook erkent wat er fout is gegaan en daar iets aan doet. Dat moet je doen als je iets om je reputatie van je bedrijf geeft. Voordat je er weer flink op loscommuniceert en storytelt, because those days are really over. Actief en open de dialoog aangaan met alle stakeholders, dat is de nieuwe tijd. Zodat je samen met hen de dingen doet die het verschil maken. Ga daar eens mee aan de slag, dat is heel verfrissend.

Planeet

Ook met mensen die helemaal geen vrienden van je zijn, want dat is helemaal geen probleem namelijk. Kortom, de lange termijn. Hoe je als bedrijf ook je verantwoordelijkheid neemt voor de planeet waarop je werkt en eraan bijdraagt dat die planeet wat langer bestaat dan alleen deze generatie. Hoe je maatschappelijke vraagstukken ondersteunt met jouw expertise en met jouw mensen, in plaats van je logo erop te plakken. Make a real difference.

Targets

Communicatie werkt twee kanten op dan. Het lijkt nog wel eens te worden vergeten door marketeers die denken dat hun targets een doel op zich geworden zijn. Oh ja, en als iemand vindt dat zijn vak onder druk staat, laat-ie eens wat gaan doen, of bel mij desnoods effe. Die bestuurders hebben inderdaad behoefte aan mensen met lef, aan ondernemers die risico durven te nemen en die - als het erom gaat - ook echt contact heeft met alle stakeholders. Die zegt waar het op staat. Maar dat wisten we toch al lang?

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie