Hulp aan webwinkels voor consumentenvertrouwen

De Consumentenautoriteit is een campagne gestart die ondernemers wijst op wat er van hen door de consument wordt verwacht. Er wordt uitleg gegeven over te volgen regels en de toepassing daarvan. Een demo-webshop en een checklist moeten de voorlichting voor iedereen begrijpelijk maken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit een recente meting van de Consumentenautoriteit bleek dat minder dan een derde van de onderzochte webwinkels de regels goed interpreteerde op de website. Bovendien ziet de toezichthouder het aantal vragen en klachten van consumenten over webwinkels toenemen; in 2012 14 procent ten opzichte van 2011. Deze klachten gaan vooral over levering en betaling, de bedenktijd en de slechte bereikbaarheid van de webshop voor vragen of klachten. In de campagne ‘Goede webwinkelier? Check dat hier’ zal daarom met name op deze punten de nadruk liggen.
De Consumentenautoriteit besteedt in haar uitleg ook aandacht aan relevante regels waarop de OPTA toeziet, zoals cookies en spam. Als ondernemers zich niet aan de regels houden, kan de Consumentenautoriteit daartegen optreden en bijvoorbeeld boetes opleggen tot maximaal EUR 450.000 per overtreding.

De omzet van Nederlandse webwinkels in 2012 wordt geschat op 9,8 miljard euro en is daarmee ruim 10 procent van de detailhandelsomzet. Veel webwinkels worden opgestart vanuit huis en zijn kleinschalig. Binnen vijf jaar na de oprichting is meer dan de helft weer verdwenen.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Consumenten kopen veel en graag op internet. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig is. Dat is ook in het belang van ondernemers. Webwinkels die zich aan de regels houden, verdienen het vertrouwen van consumenten. Webwinkels die zich niet aan de regels houden, verdienen de aandacht van de toezichthouder.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie