Jumbo verlegt focus naar winkelvernieuwing, én naar omnichannel

De supermarktketen investeert ruim 100 miljoen euro in het moderniseren van 70 oudere winkels en in het ontwikkelen van het online verkoopkanaal.

In 2016 verbouwt Jumbo zo’n 70 winkels volgens de uitgangspunten van de laatste Jumbo-formule. Daar staan vers, assortiment en beleving centraal. De topman van Jumbo Groep Holding, Frits van Eerd, zegt in een toelichting: ‘Nadat we jarenlang honderden nieuwe winkels hebben geopend, gaan we nu de winkels die al langer onder de Jumbo-vlag opereren volledig vernieuwen. Verder zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich volledig kunnen richten op service aan de klant, oftewel meer collega’s op de winkelvloer en minder op kantoor.’ Jumbo verwacht dit jaar zo’n vijfhonderd nieuwe collega’s op de winkelvloer te verwelkomen.

Pick Up
Ook blijft Jumbo in 2016 investeren in zijn omnichannel-strategie, zodat klanten op verschillende manieren bij Jumbo boodschappen kunnen doen: bij de supermarkt, de en online. Van Eerd zegt daarover: ‘Wij willen onze klanten overal en op elk moment het beste bieden. Daarom zullen wij naast de opening van zo’n 100 extra Pick Up Points, dit jaar starten met het thuisbezorgen van boodschappen voor consumenten en bedrijven.’

Ontslagen
Los van de hierboven genoemde ambities, kondigt Jumbo ook een stevige reorganisatie aan, en wel op het hoofdkantoor. Nu de samenvoeging van Jumbo met C1000 is afgerond, worden 190 van de 925 banen in zijn centrale organisatie geschrapt. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. De banenreductie treft voornamelijk administratieve en beheersfuncties die niet meer nodig zijn na de krachtenbundeling van Jumbo met C1000. De directie is van plan sommige van die activiteiten nog te verkopen, waardoor een deel van het boventallig personeel waarschijnlijk aan het werk kan blijven.

Winst
Het supermarktconcern spreekt van een ‘behoorlijke winstsprong’ in het afgelopen jaar. Financieel directeur Ton van Veen gaat uit van een plus van ongeveer 10 procent in het bedrijfsresultaat. Dat neemt niet weg dat de omzet van de Jumbo Groep terugliep van 6,8 miljard euro in 2014 naar 6,6 miljard. Dit komt doordat het concern nu een stuk minder winkels telt dan een jaar geleden. Jumbo heeft als onderdeel van de overname van C1000 in totaal 125 C1000-filialen overgedragen aan concurrenten Coop en Albert Heijn. Het concern heeft nog 580 vestigingen, tegen 623 eind 2014.

Eigen kracht
Volgens Van Eerd wisten de Jumbowinkels op eigen kracht wel meer omzet te behalen. Hij gaat ervan uit dat de totale omzet van het bedrijf in 2016 weer zal groeien, tot 6,7 miljard euro. Nederlands tweede grootgrutter denkt daarbij ongeveer tien nieuwe filialen te openen en vijfhonderd nieuwe supermarktmedewerkers aan te nemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie