Learnings first, results second

Tekst: Mart Vonk

Als 'bureaujongen' maakte ik jarenlang reclame voor bedrijven als XS4ALL, Staatsloterij, Interpolis, SNS Bank, et cetera. Allemaal prachtmerken die uitdagende opdrachten brieften. De eerste vraag die ik altijd volhardend in de debrief terug liet komen was: ‘Wat zijn learnings van eerdere campagnes?' Een enkele uitzondering daargelaten kwam er op deze vraag nauwelijks bruikbare informatie terug. Het antwoord was vaak: 'Doe maar iets nieuws' of 'verras ons maar’. Als bureau was dit een vrijbrief om lekker los te gaan. Toch vond ik het vreemd want je zou verwachten dat merken zoals deze door de jaren heen toch bakken aan learnings hebben verzameld...?

Ad hoc
Nu ik meer dan een jaar aan klantzijde werk weet ik hoe moeilijk het is om learnings in een organisatie te borgen. De doelstellingen nemen vaak de overhand. Mensen komen en gaan. Er wordt veel ad hoc gewerkt. Bureaus worden binnengehaald en gaan broeden op het gouden ei. Specialisten worden ingevlogen en doen hun ding En dat kan allemaal best werken maar het kan allemaal nog efficiënter. Een slimme organisatie bouwen vereist regie vanuit je merk. Harde en softe data onafhankelijk van de personen die voor je merk werken. Daarom beschrijf ik vier lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd waarmee je een slimme organisatie kunt bouwen.

#1. Spreek af dat je het niet weet
Ook al werk je Lean, Agile of met Scrum, je hebt een helder langetermijndoel nodig zodat iedereen in de organisatie weet waar hij of zij aan bijdraagt. Maar de weg hiernaartoe is flexibel en daarmee bewust niet uitgekristalliseerd. Je maakt met elkaar de afspraak dat je het (nog) niet weet. Deze afspraak creëert meer rust in het team en kickstart creativiteit omdat er geëxperimenteerd moet worden. Én je team voelt zich betrokken bij de weg naar het doel.

#2. Beschrijf de les die je wilt leren
Elk experiment heeft een experiment set-up nodig waarin beschreven staat wat je wilt leren. Dit is een aanname of hypothese die je wilt testen. Denk bij een experiment dus al na over het gewenste resultaat voordat je begint, zodat je de resultaten kunt duiden en kunt evalueren. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je leert dat je inschattingen niet goed zijn.

#3. Ga naar buiten
Dit klinkt simpel maar in de praktijk gebeurt het veel te weinig. Er wordt veel vanuit meningen geregeerd. Turf maar eens het aantal keren dat ‘ik vind’ wordt gebruikt binnen je team. Ik kwam op een dinsdagmiddag al tot 25 keer. Het gaat er niet om wat jij en je teamleden vinden, het gaat om wat de doelgroep vindt. En hierachter komen is niet moeilijk. Valideer je mening of idee door de straat op te gaan en een kleine steekproef te doen. Door met de doelgroep te praten leer je direct.

#4. Leg learnings vast
In een branche waar teamleden komen en gaan is het genereren en documenteren van learnings belangrijker dan het resultaat zelf. Het bedrijf wordt slimmer door learnings, wat werkt wel en vooral wat werkt niet. Van elk initiatief kan geleerd worden. Presenteer daarom successen én failures aan elkaar met daarbij waarom. Teamleden krijgen hierdoor vrijheid en vertrouwen want falen is geen taboe meer als ervan geleerd wordt. Leg de learnings vervolgens vast in de bedrijfswiki.

Ik ben heel benieuwd hoe jij learnings borgt binnen jouw organisatie. Laat het achter in de comments of mail mij op mart.vonk@gmail.com. Ik update het artikel met verse learnings.

 

Mart Vonk is head of brand bij energieleverancier Vandebron

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie