Marketing voor e-sigaret in de lift

Met name het adverteren op televisie is controversieel in de VS, omdat tabaksproducenten dat al 40 jaar niet meer mogen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De marketinguitgaven van e-sigaretfabrikanten zijn in het afgelopen jaren flink gestegen, wat in de VS weer leidt tot herhaalde oproepen om het adverteren ervoor richting jongeren aan banden te leggen. Volgens Truth Initiative, een private gezondheidsorganisatie in de VS, wijst data-analyse van de sector uit dat tussen 2012 en 2013 ruim 115 miljoen dollar werd uitgegeven aan media, een stijging van ruim 52 procent. Verreweg het meeste geld ging in de VS naar reclame in magazines en kabel-tv. ook dat 82% van de 12 tot 17-jarigen en 88% van de 18 tot 21-jarigen een advertentie voor e-sigaretten voorbij zag komen in 2015.

Gummibeer
Met name het adverteren op televisie is controversieel, omdat tabaksproducenten dat al 40 jaar niet meer mogen. E-sigaretaanbieders kozen vooral voor zenders die zich met name tot jongeren richten zoals Comedy Central, AMC, ESPN, VH1 en Spike. Ook met smaakvarianten als gummibeer en richten zij zich vooral tot jongeren, zo meent Truth.

Eerder dit jaar becijferde het Centers for Disease Control and Prevention en de US Food and Drug Administration&;s Center for Tobacco Products dat het gebruik van e-sigaretten in de VS onder jongeren in één jaar verdrievoudigde van 4,5% in 2013 naar 13,4% in 2014.




Minder schadelijk
Ondanks de controverse liet de Britse Public Health England, onderdeel van de Britse overheid, op basis van recent onderzoek dat het roken van een e-sigaret 95 procent minder schadelijk voor de gezondheid is dan het roken van een echte sigaret. De overheid benadrukte daarop met een persbericht voor het eerst dat ze e-sigaretten een goede manier vindt om rokers te helpen met het stoppen met roken. ‘E-sigaretten zijn niet geheel zonder risico, maar in vergelijking met roken blijven ze vele malen minder schadelijk’, aldus professor Kevin Fenton, directeur van gezondheid en welzijn bij Public Health England

Bronnen: Truth Initiative, Warc, The Guardian

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie