Minder kranten verkocht

De oplage van de landelijke dagbladen is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken bij de eerste drie maanden van 2002. Ook veel regionale kranten zagen hun oplagen dalen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het instituut HOI.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Algemeen Dagblad verkocht 13.622 exemplaren minder en kwam uit op een verspreide oplage van 303.734. Daarmee behoorde deze krant tot de grootste dalers. De Telegraaf bleef in het eerste kwartaal het meestgelezen dagblad met een oplage van 761.310. Dit is wel een afname van 19.940. Ook Trouw en NRC Handelsblad zagen hun verspreide oplagen dalen. De Volkskrant presteerde het beste van alle grote landelijke kranten: de oplage daalde met maar 129 kranten naar 329.089, aldus HOI.

Bij slechts enkele regionale dagbladen nam de verspreide oplage toe. Dit was bijvoorbeeld het geval bij het Eindhovens Dagblad en de IJssel Dagbladen Combinatie. Het Parool bracht 2.325 meer kranten rond. Het totaal kwam daarmee op 90.011. Sinds de verzelfstandiging van dit dagblad in 2002 is er sprake van een groeiende aanwas van abonnees.

De tweede krant van Nederland, Sp!ts, zag de oplage flink dalen in het eerste kwartaal.

Verspreidde Sp!ts vorig jaar nog 407.406 gratis kranten, de eerste drie maanden van dit jaar waren dit er 361.801. De oplage van concurrent Metro bedroeg 319.232. HOI wist niet te melden hoeveel dit vorig jaar was.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie