Nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken per 1 juli van kracht

De herziene Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken treedt op 1 juli in werking. In de nieuwe code is het verbod alcoholreclame te richten op minderjarigen aangescherpt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarnaast wordt ook het gebruik van de educatieve pay-off aangepast. De nieuwe slogan 'Alcohol onder de 16, natuurlijk niet' moet voortaan niet alleen worden gebruikt bij televisie- en bioscoopreclame, maar moet ook worden gebruikt op printuitingen voor zwakalcoholhoudende dranken. Bovendien dienen ook alle printreclames voor sterk alcoholhoudende dranken vanaf 1 juli van een educatieve slogan te zijn voorzien.

Met de minister van VWS is ook afgesproken dat overheid en bedrijfsleven met een gezamenlijk communicatieplan zullen komen om de boodschap 'geen alcohol onder de 16', stevig neer te zetten. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik hoopt dat de combinatie van goede voorlichting en betere handhaving zullen leiden tot een verdere daling van het aantal jongeren onder de 16 dat alcohol drinkt.

De aanpassingen in de code vloeien voort uit de wens een aantal voorschriften scherper neer te zetten. Dit geldt voor het verbod reclame te richten op minderjarigen en voor het leggen van een relatie tussen alcoholconsumptie en sociaal of seksueel succes. Deze artikelen zijn scherper geformuleerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie