OC&W: ‘Investeren in sterke positie publiek bestel’

Niet alleen fors bezuinigen, maar het publieke bestel als geheel verbeteren. Naast vergaand bezuinigen ook investeren in een sterke positie van de publieke omroep, dat is de voorlopige reactie van staatssecretaris Van der Laan van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen naar aanleiding van het onderzoeksrapport van het bureau McKinsey&Co.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De politica vindt dat er een beter publieksbereik moet zijn van radio en tv onder jongeren en minderheden. Ook moet er meer Nederlands drama in de programmering komen en vernieuwing en ontwikkeling van de publieke omroep. ‘Er zullen keuzes in het takenpakket gemaakt moeten worden en de organisaties binnen het publieke bestel krijgen zeker te maken met organisatorische en personele veranderingen.’

Het kabinet heeft de publieke omroep een bezuiniging opgelegd van 40 miljoen euro in 2004, oplopend naar 80 miljoen euro in 2007. McKinsey geeft aan dat door efficiencyverbeteringen in indirecte taken de indirecte kosten van de organisatie verder verlaagd kunnen worden met 30 tot 55 miljoen euro per jaar. Door effectievere samenwerking rond programma's kan 30 tot 51 miljoen euro op de programmakosten worden bespaard. Keuzes in het takenpakket kunnen een besparing opleveren van 44 tot 67 miljoen euro.

Vandaag komen de omroepvoorzitters en -directies bij elkaar om het rapport te bespreken. De raad van bestuur van de publieke omroep stelt voor om 40 miljoen euro te bezuinigen door het aantal herhalingen van tv-programma's op te voeren en door de krachten te bundelen op het gebied van faciliteiten en aankoop, aldus de Volkskrant.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie