Premium

Opticiens zien online buzz groeien

Media-analist Jaap van Zessen van Buzzcapture brengt voor Tijdschrift voor Marketing branches in kaart. Deze maand: opticiens.

Waar veel winkelketens het moeilijk hebben, gaat het goed met de brillenindustrie. De grote ketens kwamen vooral positief in het nieuws en lijken online de toekomst positief tegemoet te zien.

In de grafiek zie je het aantal keer dat de ketens genoemd zijn in een online bericht 

Vaak positief in het nieuws

Vier grote opticiens zijn positief in het nieuws geweest het afgelopen jaar. Specsavers werd het meest besproken. Vooral toen de keten aankondigde 30 nieuwe winkels te gaan openen, werden veel berichten geplaatst.

‘Nederlanders kiezen vaak simpelweg voor een lokale opticien omdat er geen alternatief in hun woonplaats is. Door het sluiten van bijvoorbeeld elektronicaketens of schoenenzaken staat in veel binnensteden momenteel ook aardig wat winkelruimte leeg’, aldus de directeur in een veelgeciteerd bericht. De week waarin Hans Anders het meest besproken werd, kondigde het merk aan 20 nieuwe winkels te gaan openen.

Goed nieuws leidt dus tot buzz voor de opticiens. Pearle en Eyewish worden regelmatig genoemd in beursberichten rond moederbedrijf Grand Vision. De grootste piek van het afgelopen jaar werd veroorzaakt door het instorten van de Pearle op de Markt in Den Bosch. Over dit ongeluk, waarbij niemand gewond raakte, werden later vooral op sociale media ook veel grappen gemaakt. Veelgehoord: ‘De aannemer zal wel een verkeerde bril op hebben gehad’.

Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 5

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie