Premium

‘Over een paar jaar heeft ieder bedrijf een influencer-marketeer’

Jolique Möller en Michael van Lier presenteren een marktplaats voor influencers

‘Een paar jaar geleden zaten marketeers met hun handen in het haar als het ging om sociale media. We zien nu hetzelfde gebeuren bij influencer-marketing’, zegt (24). Zij is mede-oprichter van het nieuwe platform .

Van filmster naar blogger

Influencer-marketing is gebaseerd op het feit dat een aanbeveling van iemand die je vertrouwt meer invloed heeft op jouw koopgedrag dan een advertentie. Marketeers werken daarom graag samen met bekende filmsterren, popidolen of sporters. Populaire bloggers en vloggers horen sinds kort ook bij deze groep invloedrijke personen, oftewel ‘influencers’. Via het nieuwe platform Influentials kun je met ze in contact komen.

Marktplaats

Deze marktplaats brengt adverteerders en bureaus in contact met meer dan 3500 bloggers, vloggers en andere online beroemdheden wereldwijd. Als marketeer kun je een campagne opzetten waarbij je gebruik maakt van het bereik van die influencers.

Je moet wel eerst een abonnement nemen op het platform. Daarna kun je een campagne op de marktplaats zetten, waar influencers zich op in kunnen schrijven. De vraag van het bedrijf is bijvoorbeeld een Instagrambericht of een vlog op YouTube. Het aanbod varieert van een gratis product tot een geldbedrag. 

Gezonde repen

Een van de eerste acties op het platform was een campagnes voor gezonde repen van Doctor’s Order. Het merk zette een voorstel online: iedere influencer die meedoet, krijgt drie gratis repen. In ruil daarvoor moest de blogger en bericht over de reep schrijven op Instagram.

‘Er deden 42 influencers uit ons netwerk mee,’ vertelt Möller. ‘Gezamenlijk zijn de foto’s met de repen 21.090 keer geliked en was het gemiddelde aantal comments per foto 7. In totaal heeft deze actie een bereik opgeleverd van 395.870.’

Abonnement

Een abonnement op Influentials kost 295 euro per maand. Abonnees kunnen onbeperkt campagnes plaatsen, krijgen inzicht in de bereikcijfers van de influencers en ontvangen advies van de experts van het platform. Daarnaast levert het bedrijf een uitgebreid evaluatierapport.

Opleiden

‘Nu adviseren we onze klanten nog geregeld, maar ons doel is om ze zélf op te leiden tot influencer marketeer’, zegt mede-opricter Michael van Lier. ‘Op die manier kunnen ze straks zonder onze hulp het platform gebruiken en kunnen wij ons richten op verdere automatisering van het platform.’

Möller: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat over een paar jaar ieder groter bedrijf een influencer-marketeer in dienst heeft, net zoals het nu normaal is om een socialemediamarketeer te hebben.’

Influentials is vorige week officieel gestart, maar officieus zijn Möller en Van Lier al een tijdje bezig. was een voorloper van Influentials. 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie