Samen in productontwikkeling

Steeds vaker betrekken fabrikanten hun leveranciers bij de productontwikkeling, zoals in de auto-industrie en in de electronica-sector. Maar te vaak gaat ’t mis.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat dit potentieel van samenwerking niet altijd goed benut wordt, heeft te maken met een aantal kritieke factoren, zo stellen drie wetenschappers van de TU Eindhoven. Zo worden de exacte activiteiten en processen van de leveranciers niet altijd goed gedefinieerd; dat leidt tot vaagheid en verschillen in bijvoorbeeld tijdshorizon.

Dan de organisatie van de inkoopfunctie. Worden bij de productontwikkeling meerdere partijen betrokken, dan zijn teamwork en integratie van essentieel belang. Het organiseren daarvan kan verschillende vormen hebben (denk aan ad-hoc, projectteams, joint venture, volledige integratie van de partners), maar vaak gaat het mis met het faciliteren van de cross-functionele samenwerking, tussen de verschillende bedrijfsfuncties, of tussen de verschillende partners. Vaak schort het ook aan de noodzakelijke technische vakkennis; dat kan worden opgelost door trainingen en educatie, maar ook door jobrotatie.

Andere faalfactoren zijn gebrek aan communicatie en vertrouwen, en interne weerstanden bij de fabrikant. Een deel van de productontwikkelingstaken wordt immers uit handen gegeven aan de leveranciers. En niet iedereen vindt dat altijd even leuk.

< SIZE=1>Bron: european management journal<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie