Voorspellend verkopen

Futurologie, trendwatching en forecasting zijn big business. De methodologie die geleid heeft tot de blik op de toekomst is meestal niet te achterhalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Accurate marketingvoorspellingen zijn zeldzaam. Als 30 tot 40% van de gedane voorspellingen realiteit wordt, is er al sprake van een zeer adequate voorspelling van de toekomstige werkelijkheid. Amerikanen domineren de voorspellersmarkt maar er zijn ook een paar gerenommeerde voorspellers in het verre oosten, Scandinavië en Groot-Brittannië. De benaderingen variëren van een intuïtieve beschrijving van trends à la Faith Popcorn tot een meer statistisch-analytische bewerking van talloze gegevens waar de trends uit te voorschijn moeten komen. Alle methoden - zowel de gedetailleerde econometrische modellen als bijvoorbeeld het identificeren en interviewen van style leaders - zo belangrijk in lifestyle-sectoren - kunnen gegevens opleveren, maar zoals gezegd: de resultaten zijn (nog) niet altijd geweldig. De bedoeling is uiteindelijk niet echt om de toekomst te voorspellen maar om deze te beïnvloeden. Faith Popcorn (1-3) en The Intelligence Factory (4 -10) wilden in 2001 in het volgende wel eens zien gebeuren:

1. Signing up (tekenen) voor een merk, levert levenslang korting;

2. Internetgrutters komen met menu's en bijbehorende ingrediënten voor de hele week;

3. Films komen op je scherm volgens je eigen voorkeur;

4. Science fiction wordt werkelijkheid (draagbare computers, spraakherkenning);

5. De bevolking vergrijst, let op de groep die wanhopig het tij wil tegenhouden;

6. Grenzen vervagen tussen media en commercie;

7. Brand me, mensen willen een eigen verpakking en eigen payoffs ( wie ben ik in het kort);

8. Op zoek naar dragers voor je boodschap, pas dan op voor pratende benzinepompen, voor sprekende vitrines met voedsel en drank en voor mensen die auto's of zichzelf als billboard verhuren;

9. Pingelen komt terug;

10. Mensen hebben al gratis muziek via internet, nu willen ze meer - maar wel voor niets.

< SIZE=1>Bron: strategieseurope, nr. 4, januari 2001<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie