Gekte met realtime cijfers

Datavisualisatie om de datavisualisatie floreert. We weten realtime wat de wereld doet, luistert, zoekt en liked. En wat kunnen we daarmee?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de fantastische BBC documentaire &;&; vertelt prof Sep Kamvar van MIT Media Lab over een door hem ontwikkelde op basis van wereldwijde twitter feeds over hoe mensen zich voelen. Op een groot scherm verschijnen continue gevoelens , , , , enzovoort. We kijken naar een soort dashboard van internationale gevoelens. Een moment voel je je verbonden met iedereen die op deze planeet rondloopt. Verbonden en één met de mensheid. Maar tegelijk voelt het ook zo abstract en roept het vooral veel nieuwe vragen op. Wie zijn dat eigenlijk? Hoe &;echt&; zijn die gevoelens? Wat moet ik er eigenlijk mee?

Er komen steeds meer dashboards van gedragsdata die voorzien in een soort hebberige behoefte om zoveel mogelijk cijfers te verzamelen - liefst realtime. Pas geleden kwam op Linkedin "The Internet in Realtime" langs. Een dashboard waar wordt weergegeven hoeveel er online gepost wordt, hoeveel Terabytes er door de lijnen wordt gepompt, hoeveel apps er gedownload worden, hoeveel uur video er wordt geconsumeerd, hoeveel blogs, pins, likes, comments, votes, aankopen op Amazon enzovoort...

Click the animation to open the full version (via ).

Als je realtime wilt zien hoeveel de verdienen dan kun je ook terecht bij Pennystocks. Het meerendeel van de partijen maakt winst, maar bij Twitter zie je het verlies in rap tempo oplopen.

Dit soort apps wordt heel veel gedeeld en velen vinden dit cool. En het ziet er, zeker als de cijfers ook echt juist zijn (geen idee of dat zo is), ook prachtig uit. Om naar te kijken. Als een soort kunstwerk. Maar het zegt weinig. je ziet vooral heel veel niet: geen trends, ontwikkeling, geen context. Gaat de groei van Netflix nu sneller dan een paar maanden geleden? Of neemt de groei af? Visualisatie heeft pas zin als je daardoor het verhaal kunt zien achter de data, in plaats van alleen maar bewegende cijfers.

Tijdens het crossmedia café vorige week, georganiseerd door Immovators, werd een applicatie gepresenteerd waarmee je realtime kunt zien welke muziek er wordt geluisterd: . Ontwikkeld door studenten van de Universiteit van Amsterdam met open API data van Musicbrainz, Twitter, YouTube, Last.fm, LYRICSnMUSIC & Google. Het idee is dat je kunt zien wat voor soort nummers nu in de wereld populair zijn. Maar ook de bedenker kon geen antwoord geven op de vraag hoe we dit nu kunnen toepassen. En wat we er nu aan hebben. 

Ook biedt een scala aan realtime data, zoals de exacte, realtime positie van het ruimtestation, de shuttle en satellieten. Voor wie wil weten waar de tram nu precies rijdt kan inmiddels terecht bij de app . En waarschuwt niet alleen waar flitsers staan (niet echt realtime data overigens) maar waarschuwt zelfs als een ambulance op 350 meter afstand nadert. Kortom, er ontstaan ook langzaamaan heel nuttige toepassingen op basis van realtime data. Booking.com gebruikt het commercieel heel slim door "8 personen zijn dit hotel nu aan het bekijken" te vertonen bij het hotel van je keuze. Hierdoor krijg je toch een opgejaagd gevoel... op=op! 
Ook hier geldt dat het moeilijk is te controleren in hoeverre deze realtime data juist is, maar de toepassing is slim. 

Welke partijen beschikken nog meer over realtime data? Dit groeit naarmate de &;Internet of things&; een vlucht neemt. Alle online partijen hebben realtime data maar ook: telco&;s, energiebedrijven, autofabrikanten (auto&;s zijn ook steeds meer online), wearables fabrikanten, luchtvaartmaatschappijen, navigatiesystemen, game consoles, alles voorzien van RFID tags en sensoren. 

Veel realtime databronnen en apps bieden nog geen reclamemogelijkheden aan, maar dat gaat snel veranderen. Binnen Flitzmeister kun je dan afhankelijk van de locatie waar iemand is, files, iemands snelheid of noodgevallen, reclame serveren. Binnen Spotify kan dit op basis van een mood waarin iemand zich bevindt, via Google Nest of iemand alleen of met een groep thuis is, op de XBox op basis van de games die iemand speelt... Crux is een slimme toepassing en een relevante vertaling van de propositie van de adverteerder naar de situatie waarin iemand zich bevindt. Daarvoor worden volop georganiseerd waar bedrijven zoals Tomtom, Philips, Schiphol, AH en Rabobank hun data beschikbaar stellen met de vraag: &;wat kan hier allemaal mee, wat voor relevante toepassingen kunnen hiermee ontwikkeld worden?&;.

Contextual Programmatic Advertising krijgt straks een nieuwe realtime lading... Naast locatie en interesse worden straks veel meer gedragsvariabelen beschikbaar waarop campagnes realtime kunnen worden geoptimaliseerd. Blinkende dashboards, tools zoals Tableau en &;war rooms&; die alleen maar realtime data samenbrengen en visualiseren (Google Analytics data, social buzz, paid/owned/earned media) zijn leuk en sexy, maar de échte waarde voor marketeers zit in het ontsluiten van deze data, het ontdekken van de verhaallijnen achter de data, het toepassen en automatiseren van realtime gedragsdata in RTB platforms/modellen en in creatieve strategen die realtime analytisch & contextual denken: die doorzien in welke context een propositie van een adverteerder het meest relevant is en die begrijpen welke contexten er zoal detecteerbaar zijn in de nabije toekomst.  &;Developer meets behavioral psychologist meets creative&;... een gewilde nieuwe mens-soort.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie