Join the conversation

Zo'n anderhalf jaar geleden leverde ik een bijdrage aan het boek "Join the conversation" van Joseph Jaffe, tevens auteur van "Life after the 30-second spot". "Join the conversation" gaat over het veranderende medialandschap waarin zenden steeds minder werkt en waarbij de conversatie (onder andere via social media) steeds belangrijker wordt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In anderhalf jaar tijd is er weinig veranderd, zo blijkt uit het '2008 Social Media Sectors report' van online agency Tamar (VS). Tamar vergeleek het aantal onofficiële merkgebonden consumentengroepen op social media sites als Facebook, Myspace en Bebo met de top-10 merken op het gebied van retail, financiën en reizen. Zo wordt pijnlijk duidelijk welke kansen op consumenteninteractie deze merken hebben gemist.

Slechts 30% van de organisaties binnen de financiële sector zijn aanwezig binnen social media, terwijl consumenten voor vier van de vijf merken hier meerdere onofficiële groepen hebben opgericht. In de reisbranche ligt deze verhouding op 30% vs. 59%. Alleen de onderzochte retailers zijn op tenminste één sociaal netwerk aanwezig (bron: netimperative).

Tamar onderzocht de situatie in de VS, maar hoe is de situatie in Nederland? Dat er een aantal actieve zijn is bekend, maar zijn de topmerken in de branches retail, financiën en reizen in het bezit van een eigen hyve?

De resultaten van een zoektocht op naar een reeks merken (waaronder Fortis, Postbank, Rabobank, Arke, D-Reizen, VrijUit, Bijenkorf, Hema, Albert Heijn) blijken ook hier tegen te vallen. Vooral hyves van en voor (ex-)collega's of bedrijfsonderdelen, fan- en hate-hyves van tevreden resp. ontevreden consumenten, en een enkele inactieve actiematige hyve. Officiële en actieve hyves van merken en bedrijven uit deze branches heb ik hier niet gezien. Mis ik nou iets, of missen deze merken iets? Goede voorbeelden van officiële merkgebonden consumentengroepen op Nederlandse social media sites verneem ik graag in de reacties

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie