Meer HTML 5 Ads graag! Maar kan dat ook?

Een onderzoek van Adrime Weborama en Blue Mango Interactive liet al medio 2013 zien dat adverteerders in Nederland mobiel rendement verliezen, omdat ze met Flash werken. Een kwart van de uitingen komt daarom niet in beeld. Ze stellen dat er meer met HTML5 moet worden gewerkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door de opkomst, of eigenlijk gezegd, de opmars van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets is de noodzaak voor goede HTML5 banners groter dan ooit. Want wie wil er terug naar de animated GIF als banner? Dan ben je mobiel niet echt lekker bezig. Mooie Flash banner voor de desktop, suffe animated GIF als back-up voor mobiel.

Volgens  is wereldwijd het internetgebruik via een mobiel apparaat in één jaar gestegen met ruim 8%. Hiermee komt het mobiele bereik rond de 27% in totaal. En verwacht wordt dat komend jaar zal

 

Is HTML5 eigenlijk wel een volwaardig alternatief voor Flash?

In 2013 zei Wesley ter Haar van MediaMonks het al: “Voor rich-media uitingen komt het een heel eind in de buurt. Flash is en blijft een sterke tool voor het ontwikkelen van interactief werk. Dat mag echter niet de reden zijn om bereik te missen als het om mobiel adverteren gaat.” ()

In de tussentijd is er een hoop veranderd. Met de komst van programma’s zoals Adobe Edge en Hype zijn er voldoende tools waarmee het bouwen met HTML5 een stuk gemakkelijker is geworden, zeker ook voor creatieven die gewend zijn om banners in Flash te maken. Dat mag dus geen excuus meer vormen.

 

Het ad management probleem

Het is echter nog steeds een groot probleem om volwaardige HTML 5 banners te vertonen. Vooral voor HTML 5 banners die zich kunnen meten met Flash qua stijl en animatie mogelijkheden. De grote bekende ad management systemen hebben geen goede oplossing hiervoor, vooral omdat het model gebaseerd is op aantal KB’s. En HTML 5 banners gaan niet in pakketjes de deur uit, zoals bij Flash het geval is. Deze zijn altijd zwaarder en daarmee automatisch duurder. Wil je wel meer betalen voor een goede vertoning op mobiel?

Het antwoord hierop moet natuurlijk ‘ja’ zijn, want je wilt toch geen slechte indruk achter laten bij je publiek. Een publiek dat steeds meer en meer via mobiele apparaten het internet op gaat. Kortom, de kans dat ze jouw banner tegenkomen wordt steeds groter.

Gelukkig zie we nu ook langzaamaan een lichte kentering bij de ad management systemen. Makkelijk uploaden via het systeem en in plaats van betalen per KB kan je nu voor HTML 5 betalen met een vaste prijs. Op deze manier kom je niet voor verrassingen te staan als de factuur in je mailbox aankomt. Al zijn nog niet alle ad management systemen om, voor zover bekend geldt dit alleen nog bij .

Helaas gaan de admanagementsystemen  nog wel steeds uit van het oude principe: Flash eerst met HTML 5 als back-up. En dat terwijl HTML 5 nu toch echt wel een goed alternatief biedt voor alle platformen, zowel qua animatie mogelijkheden als de mogelijkheid om goed getoond te worden.

Ik pleit voor HTML 5 eerst, met Flash als back-up. Voor de oudere computers. Wat denk jij?

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie