Premium

[Onderzoek] Wat journalisten écht van pr-profs vinden

Hun oordeel, wensen en ergernissen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat verwachten de media van woordvoerders en persvoorlichters? Waar hebben ze het meeste hekel aan? Vinden ze pr-professionals kwalitatief beter geworden de laatste jaren?

Het wordt vaker onderzocht, de relatie tussen pr-professionals en journalisten, maar de levert interessante informatie op. DWpub bevroeg 400 journalisten (85% vast en 15% freelance)om erachter te komen wat die echt denken over de pr-profs waarmee ze te maken werken. 

Frustraties

Te beginnen bij de ergernissen. Wat is de grootste frustratie van journalisten? Dat blijkt &;by far&; het gebrek te zijn van de kennis die een pr-medewerker heeft van het medium en de onderwerpen waarover het bericht. Wie een verhaal pitcht kan beter even ondertzoeken of het wel iets voor een krant of programma is. Telefoontjes die net niet uitkomen blijken de tweede ergernis te zijn. Het niet duidelijk antwoorden op een erg duidelijke vraag komt op een derde plek. 

De rol van pr-profs

Wat verwachten journalisten eigenlijk van pr-mensen? Welke rol dichten ze die toe? Allereerst als een informatiebron, die in perspectief en context moet worden geplaatst door de journalist. Daarnaast vinden veel journalisten dat pr-mensen een soort van verbindingsofficieren zijn die journalisten in contact brengen met de bronnen van het nieuws. Opvallend is dat ruim een derde de pr-mensen als officiële woordvoerders ziet.

Kwaliteit pr-profs

Ook opvallend is het oordeel over de kwaliteit van de pr-personen. Een meerderheid heeft niet het idee dat die is gestegen. Slechts een op de zeven journalisten vindt dat pr-profs hun werk beter zijn gaan doen.  

Het kwalitatieve voorbehoud in de reacties van de journalisten blijkt ook bij de vraag of pr-profs over het algemeen doed geïnformeerd en gebriefd zijn over de organsiatie die ze vertegenwoordigen. De mensingen zijn verdeeld: 43% procent vindt dat ze niet goed zijn geïnformeerd, een gelijk percentage vindt dat ze dat wel zijn.

Wat willen journalisten?

De basisvraag: wat wordt er nu verwacht van pr-professionals. Bovenal is de pr-prof iemand die journalisten tijdig en van relevante informatie voorziet (85,2%). Die willen ze vervolgens graag ontvangen via de email in plaats van via koude acquisitie via de telefoon. &;Korte pitches&; komen op een derde plaats. Geruststellend: slechts een enkeling wil helemaal niets van pr-mensen. Om na te denken: bijna een derde van de journalisten wil dat pr-mensen niet aan &;stonewalling&; doet, ofwel de organisatie afschermt voor de journalist.

Hoe word je het liefst benaderd?

Zoals al eerder bleek is de email veruit het populairste medium voor journalisten. Daarna komt er een hele tijd niets, en daarna het doorbellen van een verhaalidee.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie