Online marketing is net schaken

Tot deze week begreep ik niets van de aankoop van Nest door Google, maar na het lezen van een onderzoek in de Harvard Business Review van afgelopen weekend, vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Google kondigde half januari van dit jaar aan de slimme thermostaatmaker over te nemen. Met de overname van dit bedrijf zou Google, aldus NRC, haar inzichten in gewoontes van ons uitbreiden. van NRC, Marc Hijink, gaat Google haar invloed op ons gedrag uitbreiden.

De Nest apparaten zijn online en worden zelf steeds slimmer omdat ze jouw gewoonten en gedrag vastleggen, en met die kennis je steeds beter helpen. Mij leek dus dat dit een gemiste kans voor Apple, want hoe handig dat je alles in huis met je telefoon kunt bedienen. Maar wat kan een advertentie- en zoekbedrijf met de data van mijn temperatuur thuis?

Online marketing is data business

Dat de marketing data driven is geworden, is wel duidelijk. In een data overload situatie is ‘het juiste’ resultaat laten zien natuurlijk een uitkomst en daar verdienen zoekmachines hun geld mee. Dat het juiste resultaat gestuurd kan zijn, accepteren we allang en dat het steeds beter wordt vinden we belangrijk. Dus alle cookiewetgeving ten spijt, cookies helpen ons en maken vaak ons leven aangenamer. Maar wat moet Google met de temperatuur bij mij thuis?

Altijd twee stappen vooruit denken

In de Harvard Business Review van mei 2014 komt het laatste puzzelstukje erbij. Uit een onderzoek van Yonat Zwebner van de Hebrew University in Jeruzalem blijkt dat de kamertemperatuur invloed heeft op het aankoopgedrag en de prijsperceptie van de consument. Bij 25°C is het waarschijnlijker dat gekocht wordt dan bij een kamertemperatuur van 20°C. Bijkomend opvallend resultaat uit het onderzoek is dat personen in de warmere ruimte bereid zijn meer te betalen dan degene in de koelere ruimte. Fysieke warmte activeert volgens de onderzoekers emotionele warmte en dit heeft tot gevolg dat er positiever wordt gedacht over producten en dat meer toegevoegde waarde wordt toegeschreven aan de toekomstige aankoop. Uiteindelijk resulteert een hogere temperatuur in hogere aankoopprijzen. Dus de temperatuur als informatiebron voor het ‘juiste prijsaanbod’.

Wie wordt de volgende schaakmeester

Energiebedrijven zijn volop bezig met het installeren van slimme thermostaten. Zouden onze energiereuzen de volgende ING bank worden? Zij kunnen immers hun data te gelde maken bij de prijsvergelijkers als Kieskeurig en Beslist, zeker nu zij bezig zijn met een volwaardige check-out. Slim? Ja zelfs voor aangesloten retailers. Zit iemand lekker vanuit zijn heerlijk warme kamer te vergelijken, dan kunnen gemiddeld duurdere alternatieven met elkaar vergeleken worden. Bij de koukleum laat men de laagst geprijsde aanbieders zien. Nog beter, de prijsvergelijkers gaan zelf aan de slag met het prijsbeeld. Weten ze bij de &;heethoofden&; hogere prijzen te slijten, profiteren de retailers mee en natuurlijk de energiereuzen. Deze laatste groep wint natuurlijk dubbel, leadfee en stookkosten!

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie