Pay It Forward! Pas de Trendrede toe en verdien een Bentley van de zaak

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Alles buitelde over elkaar heen: de Duurzame Troonrede, de Duurzame Dinsdag, de Techniek Troonrede, de Droomrede (Marianne Thieme), de Nationale Veranderagenda (75 Nederlandse topvrouwen met lef), de Vakgenoten-redes (Molblog), de Trendrede (trending topic!) - en dan natuurlijk de Troonrede zelf. Het was de vierde keer dat wij, 12 trendwatchers, de Trendrede belangeloos samenstelden, elke keer onder grotere belangstelling. En wat blijkt, in een tijdgeest van delen? Het cadeau wordt vertaald en verbeterd. Of je nou een Troonrede-puber of een Trendrede-puber bent - Pay It Forward!

Trendrede-puber: geen Bentley van de zaak
Leveren trends wel geld op? De energierekening wordt er niet door betaald, merkte een sceptica op. Ze vroeg haar zoon wat die ervan vond, van die Trendrede, en hij vond het maar zozo. Zelf had hij als droom voor de toekomst een Bentley van de zaak. Een typische Troonrede-puber, zullen we maar zeggen. Die kijkt daadkrachtig achteruit en wil de verzorgingsstaat hervormen tot betere proporties want zo-kan-het-inderdaad-niet-langer onder de naam participatiesamenleving. Helaas meldde premier Wim Kok dat voornemen ook al in de Troonrede van 1991, en sindsdien is er niets meer van vernomen. Je kan jezelf niet dereguleren, blijkt keer op keer; daar moeten anderen voor zorgen. De Trendrede-puber daarentegen kijkt liever fris vooruit. Die wil helemaal geen Bentley van de zaak, die wil gewoon een eigen zaak.
GraydonNL vroeg zich af wat Nout Welling van De Nederlandse Bank ervan zou denken. Dat is de man die in de Volkskrant meldde dat hij, als hoofdrolspeler, geen flauw idee had dat de financiële sector zo vermolmd was, dus misschien doet zijn mening er niet zo heel veel toe.

Pas de Trendrede toe op je eigen vak: Pay It Forward
Bedrijven die zichzelf herkennen in de Trendrede, zoals Croqqer, Repair Cafe en Sociaal Hospitaal, halen er waardering uit voor hun nieuwe manier van werken. Anderen kwamen - geheel op eigen initiatief - met vertalingen en toepassingen van de Trendrede naar hun eigen sector. Zij zijn ervan overtuigd dat het kennen van trends zich terugbetaalt in harde pegels en omzet. Menno Lammers leverde een vertaling voor de bouw, Bas van de Haterd voor recruitment, Foodinspiration voor voedsel, en weer een ander organiseerde een Trendrede Ontbijt. Prachtige voorbeelden van "zelfgeorganiseerde dwarsverbanden".
In feite promoveren deze mensen zichzelf tot trendprofessional (of trendscanner, zo u wilt, maar in elk geval geen volbloed trendwatcher, daar zijn er al meer dan voldoende van). Een trendprofessional is een slimmerd die in staat is de trends voor zijn collega&;s toe te passen op de eigen branche en er concrete acties bij verzint. Bart Pastoors van de provincie Limburg zegt het heel poëtisch: “De trendwatchers hebben deze verbouwing [van Nederland] verpakt in een essay vol ingrediënten voor Anders Werken. Alleen zullen we het gerecht er zelf nog bij moeten bedenken. U en ik zijn de chefs die dat gerecht gaan bereiden." Onder het motto: "Je Maintiendrai!" (Eigenlijk is het beter om te zeggen "Nous Maintiendrons", maar vooruit.)

Als we heel Nederland vol krijgen met deze nieuwe diersoort, de trendprofessional, dan houden we collectief de Nederlandse bedrijven bij de tijd.

Kortom, de dagafsluiting. Tijd voor een oproep. Pas de Trendrede toe op jouw eigen branche en deel je inzichten. Pay It Forward!

Een actueel overzicht van documenten en reacties op de Trendrede staat op
Een paar stats, met dank aan Vincent Ariëns: 200 fysieke deelnemers aan het debat, 350 kijkers naar de video livestream. Na 10 dagen is de video 4.207 keer bekeken, de Trendrede 18.742 keer gelezen en de site is bekeken in 30 verschillende landen.Via twitter zijn 635.000+ accounts bereikt met 4.250.000+ impressies

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie