QR-codestrategie als onderdeel van mobile strategy

Was Nokia een aantal jaren geleden nog marktleider in mobiele telefoons, met in 2007 nog 10 miljard achter de hand. Nu, amper 5 jaar later staan ze met de rug tegen de muur en dreigt faillissement.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe snel kan het gaan? Strategisch denken en handelen lijkt er in deze tijden niet meer toe te doen. Alles verandert in sneltreinvaart waardoor lange termijnstrategie nagenoeg onmogelijk is geworden. Opportunisme viert hoogtij en worden kansen gemist. Zo ook met de QR-code. Er wordt nog steeds teveel aangerommeld met wat in essentie een buitengewoon profitabele tool voor markteers kan zijn. Tactisch inzetten van QR-code kan natuurlijk ook zolang de strategische principes niet uit beeld raken. Toch maar strategie… De mogelijkheden en toepassingen van QR-codes zijn eindeloos. Een goede voorbereiding bij het ontwikkelen van een QR-codecampagne is daarom een absolute noodzaak. Kennis van uw doelgroep is een eerste vereiste, evenals het formuleren van duidelijke doelstellingen. Bovendien dient u uw doelgroep nuttige en waardevolle stimuli te geven alsmede een positieve gebruikerservaring. Hoe eenvoudig kan het zijn.

Hieronder vindt u een aantal ideeën en overwegingen om de slag te maken naar een werkende strategie.

1-Begrijp uw doelgroep:

• heeft uw doelgroep instructies nodig over het gebruik van QR-codes?

• moet de gebruiker een specifiek type codelezer gebruiken?

• zal de code naar alle waarschijnlijkheid binnen of buiten worden gescand?

NB: Afhankelijk van sociale of culturele omstandigheden kunnen mensen in meer of mindere mate schoorvoetend zijn. Schroom doet mensen aarzelen een handeling uit te voeren (zoals het publiekelijk scannen van een QR-code). Deze drempel is te verlagen door de omgeving van de code meer betrouwbaarheid mee te geven.

Dat kunt u bijvoorbeeld doen door:

• een logo te gebruiken in de code zelf;

• de QR-code in te passen binnen herkenbare huisstijlelementen;

• via ondersteunende media het publiek aan te moedigen de code te scannen;

• een tipje van de sluier op te lichten (wat kan ik verwachten als ik scan?);

• iets leuks in het vooruitzicht te stellen;

• te demonstreren.

2-Formuleer voor uzelf duidelijke doelstellingen, zoals:

• direct verkopen;

• uw e-mailadressenlijst uitbreiden;

• de traffic en conversie van uw website bevorderen;

• het aantal ‘likes’ voor uw Facebook-pagina verhogen;

• de dialoog aangaan via Twitter;

• (meer) publiek trekken naar uw fysieke locatie;

• het aantal blogabonnees verhogen;

• klanttevredenheid onderzoeken.

3-Zorg voor nuttige en waardevolle extra’s en VERRAS:

• laat mensen aan een wedstrijd deelnemen waarmee ze iets kunnen winnen.

• geef een kortingsbon weg.

• laat een gratis E-book downloaden.

• geef consumenten de mogelijkheid om direct in contact te komen met de klantenservice.

• laat mensen een virtuele tour maken.

• demonstreer een product of dienst middels een videofilm.

• laat een gratis mp3 downloaden.

• met een video laten zien hoe een product werkt.

• geef speciale privileges of een Vipbehandeling.

Hebt u als doelstelling uw e-mailadressenlijst uit te breiden of meer ‘likes’ voor uw Facebook-pagina te genereren? Dan moet u – zeker als u QR-codes gebruikt – altijd iets extra’s doen, iets weggeven of gebruikers op een andere manier plezierig verrassen. Steeds meer bedrijven gebruiken immers QR-codes en consumenten worden daardoor kieskeuriger in hun scangedrag. Het is een absolute must om een meerwaarde te bieden, door gebruikers bijvoorbeeld effectieve prikkels te geven die ook daadwerkelijk iets opleveren. Alleen zo onderscheid je je op een positieve manier van andere aanbieders en heeft de campagne meer kans van slagen. Hoe dat kan uitwerken laat ik de volgende keer zien…

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie