Sadomasochisme, dat hadden meer bedrijven moeten doen

De gevestigde orde doet er goed aan eigen destroyers in dienst te nemen.

In de glorietijd van de Nederlandse scheepsbouw had je in Rotterdam twee toonaangevende werven. Vlakbij elkaar gevestigd, slechts gescheiden door een vaarwater. In beide directiekamers stond een telescoop, waarmee men elkaar nauwlettend in de gaten hield. Hoeveel personeel hadden ze aan de overkant rondlopen, wat voor schepen liepen er van stapel en –niet onbelangrijk- ging het de goede kant op met de roklengte van de secretaresses. Zo hielden de bouwers elkaar decennia in evenwicht.

Tot de dag die je wist dat zou komen. In het ronde beeld van hun kijker zagen de inmiddels corpulente directeuren een schip van Taiwanese makelij binnenvaren. Een nieuw type, de helft zo groot voor de helft van het geld. Een mokerslag die de werven niet te boven zouden komen. Tegenwoordig noemen we dit een ‘Kodakmomentje’. Woordenboeken hebben de betekenis van het woord moeten veranderen. Van ‘memorabel fotomoment’ naar het ‘bedrijfstype dat groot, log, door gebrek aan innovatie wegzakt in het moeras der ellende’.

In het synoniemenwoordenboek worden dagelijks nieuwe voorbeelden bijgeschreven: Freerecordshop-momentje, Schoenenreus-momentje, Nokia-momentje, V&D-momentje en binnenkort misschien Shellmomentje. De moraal van het Kodakverhaal: echt gevaar komt niet van voren komt maar vanuit de flank. Zo nam de smartphone de cameramarkt over. Uber de taximarkt, Zalando de schoenenmarkt, Netflix de tv-filmmarkt en Tesla de automarkt. Bol.com pakt de winkelmarkt en verstuurde tussen Kerst en Oud&Nieuw elf pakketjes per seconde.

Bloedfanatieke bedrijven op een missie om de ingeslapen gevestigde orde aan hun degen te rijgen. Die gevestigde orde doet er goed aan eigen destroyers in dienst te nemen. Jonge bloeddorstige sadisten, liefst een hele roedel. Bedrijfsbeulen met maar één opdracht: het tegen betaling vernietigen van het eigen bedrijf. Zo beschermen ze dikke deuren tegen blinde liefde voor bedrijf, product en zichzelf. En houden ze lekker fit, lenig en alert.

Sadomasochisme, dat hadden dus meer bedrijven moeten doen. Want met Markies de Sade in de boardroom kreeg Taiwan geen kans. Kondigde V&D deze week de opening aan van 50 extra winkels. En was Kodak nog synoniem voor een ouderwets fijn fotomomentje.

Deze column verscheen vandaag ook in Het Parool.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie