Selfiemarketing via een app

De ‘Wandelcam’ - van sympathieke app tot crowdsourced visual commerce.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dagelijks uploaden we met z’n allen zon 58 miljoen Instagram foto’s en tel je Facebook mee, dan komen daar nog eens 350 miljoen foto’s bij. Het is anno 2014 de normaalste zaak van de wereld voor mensen om hun leven sociaal te delen, het liefst ondersteund door een foto.

Een groot gedeelte van deze foto’s bevat naast de content die de plaatster wil delen, ook nog eens een merk waarmee degene die post zich graag identificeert. Visual diaries, story telling en user generated content op basis van foto’s zijn aan de orde van de dag en een onderzoek van Laundry Service wijst uit dat het ook voor marketeers loont hierop in te spelen. Waarom? Maar liefst 66% van de consumenten geeft aan ‘user generated’ foto’s meer te vertrouwen dan stock foto’s en professionele foto’s gemaakt door een merk zelf.  Laundry Service onderzocht deze bevinding in een commerciële context en kwam tot de verrassende ontdekking. Bij het gebruik van Instagram foto’s in online advertentie werd een verhoging in conversie gevonden van wel 25% ten opzichte van ‘gewone’ foto’s. De clickrate van de stock foto’s lag beduidend lager dan die van de foto’s gemaakt door medeconsumenten.

De link van de user generated content op basis van foto’s met marketingkansen voor merken dringt langzaam door in de Europese commercie. Zo heeft bijvoorbeeld Hi-Tec Sports  als ‘wandelmerk’ tijdens de Nijmeegse Vierdaagse 2014 scherp ingespeeld op de behoefte van het grote publiek om hun prestaties op wandelgebied (voornamelijk tijdens de grotere wandelevenementen) te delen met vrienden, familie en bekenden op Facebook door het lanceren van de ‘Wandelcam’.

‘Door de wandelaars een tool aan te bieden om prestatie te meten en te delen in de vorm van een foto met een relevant (merk)frame, wordt sympathie gewekt bij de consument’, aldus Mitchell Plaizier, bedenker van Framez Media, de techniek achter de Wandelcam. ‘Het doel van Hi-Tec Sports is met de Wandelcam niet om informatie te zenden en overal groots in beeld te zijn, maar het draait  er juist om dat het evenement, de gebeurtenis of het merk zo verrijkt wordt en zo spraakmakend is dat de doelgroep zélf content gaat delen die gelinked is aan het merk’, vertelt Plaizier verder. En zo werd de Hi-Tec Sports Wandelcam- en daarmee een groep brand ambassadors geboren. Dat is nog eens crowdsourced visual commerce die, zoals we zojuist gelezen hebben, ook weer goed aankomt bij andere consumenten en dus niet alleen een ‘leuke’ associatie met een merk oproept, maar kan zorgen voor harde verkoopcijfers. In vier dagen werden er 3.004 foto’s gemaakt en was de reikwijdte 533.000 post views Deze foto’s genereerden meer dan 87.000 likes en meer dan 42.000 comments. Dit zorgde voor een totale engagement van 130.000 comments en likes. 

Niet alleen Hi-Tec Sports heeft baat gehad bij het integreren van user generated content in hun marketing mix. In de VS is het inzetten hiervan in de marketing mix al bekender en heeft de Superbowl begin dit jaar laten zien dat dit pas het begin is van de mogelijkheden binnen visual commerce en de converstatie met consumenten op sociale platformen: binnen 24 uur werden al meer dan 100.000 merkgerelateerde foto’s geupload onder vermelding van de . De hashtag zorgde voor de verhaallijn en voor een identificatiebaken dat op alle social media vindbaar is. Zo wordt de juiste doelgroep bereikt en een conversatie met duidelijk onderwerp mogelijk gemaakt – beeld, merk en moment van de consument komen samen en creëren een betrokkenheid die key kan zijn voor het promoten van een merk.

Zelfs sceptici op het gebied van social media marketing zijn toch te bereiken met een campagne die in de basis neerkomt op het gebruik van social media platforms, maar als output een offline gadget of beloning aanbiedt aan merkfans. Coca-Cola produceerde het beste praktijkvoorbeeld dit jaar nog. Tijdens het WK voetbal in 2014 werd voetbalminnend publiek over de hele wereld uitgenodigd onderdeel te worden van de Coca-Cola Happiness Flag door het delen van hun Coca-Cola selfie – zo wist het merk op een positieve manier enorm veel mensen te binden aan hun merk. Plaizier laat weten dat de mogelijkheden eindeloos zijn, ‘denk bijvoorbeeld aan reisorganisaties die hun doelgroep betrokken maken door een gratis ansichtkaartje naar het thuisfront aan te bieden bij het delen van een relevant moment in de vorm van een online, branded foto’. En inderdaad, zoals Coca-Cola laat zien – met een sympathieke benadering van een moment en de focus te verleggen van het merk zelf naar de beleving van de consument genereer je fans van je merk.

Als we het bovenstaande op een kleinere schaal in ons eigen landje bekijken, zijn de 5000 geposte foto’s van de Wandelcam in slechts 4 dagen tijd dan ook een mogelijk voorteken van grootse mogelijkheden op het gebied van selfie marketing.

                                                                       

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie