Senioren nog in kinderschoenen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Langzaam komt de seniorenmarketing in Nederland op gang, maar het is nog steeds letterlijk een grijs gebied in Nederland. Waar ligt dit aan? In andere landen als Japan en de VS zijn ze al een stuk verder, waarbij ik de Brain Training van het beste voorbeeld vind. Waarom lukt het daar wel, behalve dat Japan nog meer vergrijst is dan Nederland?

De Japanse neurowetenschapper bedacht een simpele methode om via dagelijkse oefeningen geheugenverlies tegen te gaan. Met getallenreeksen en kleuren wordt een bepaald gedeelte van de hersenen getraind, waardoor je bijvoorbeeld namen en gebeurtenissen beter zou onthouden. Nintendo speelde hier creatief op in en ontwikkelde . In het spel krijg je een beginleeftijd, door te spelen word je geheugen getraind en krijg je een steeds jongere virtuele leeftijd.

Met deze doelgroepverbreding van de Nintendo DS wordt een interessant marketingaspect bevestigd: veel producten die in eerste instantie vastgepind worden op een doelgroep, blijken ook voor andere doelgroepen geschikt. In dit geval wordt een gameconsole voor jongeren ook interessant gemaakt voor senioren, een slimme stap om technologie toepasbaar te maken voor ouderen in de samenleving.

Eén van de belangrijkste aspecten van seniorenmarketing is dat het in moet spelen op verhogen van kwaliteit van leven voor ouderen. Technologie is een lastig item voor deze doelgroep, maar er is zeker behoefte aan en het kan zeker de levensstandaard verhogen.

Ik kan mij voorstellen dat oma ook graag met haar kleinkinderen wil mailen, zodat ze hen ook nog een keer "spreekt". In Nederland is vorig jaar met de een eerste stap gezet om de computer toegankelijker te maken voor senioren, ook op internet wordt met en steeds meer aandacht besteed aan senioren. Helaas worden zulke initiatieven alleen nog door de doelgroep zelf ondernomen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie