Traditionele media onder vuur?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ligt onder vuur. Ik frons mijn wenkbrauwen bij het lezen van het bericht.Natuurlijk is een discussie over scheiding van redactie en commercie relevant. Maar ik frons mijn wenkbrauwen omdat dit niet voor alleen voor bloggen geldt, maar voor alle mediavormen.

Regelmatig krijg ik de vraag te horen hoe het bij blogs is geregeld met de onafhankelijkheid. Terecht, alleen we kunnen ons ook afvragen hoe dat de komende jaren bij traditionele media is geregeld. Simpelweg omdat uitgeefvormen die veel kosten maken (grote redacties, veel overhead) de komende jaren veel meer onder druk van de commercie komen te staan, omdat er nu eenmaal veel kosten worden gemaakt en de inkomsten vaak teruglopen.

Het is niet voor niets dat ik glimlachende adverteerders spreek, die mij vertellen dat juist met de gevestigde uitgevers tegenwoordig steeds vaker een goede deal valt te sluiten als er een groot contract tegenover staat. Zaken die vroeger onbespreekbaar waren, zijn nu opeens wel mogelijk, een groot inkoopcontract doet immers wonderen. Niet zo vreemd, want er moeten een hoop monden gevoed worden. Als journalist wordt er ondertussen druk op je uitgeoefend en al weet je de discussie vaak te winnen, je kunt op je klompen aanvoelen dat de gesprekken met de commerciele mensen van je uitgever steeds moelijker worden, het businessmodel staat immers onder druk met minder betaalde abonnees en minder adverteerders.

De komende jaren blijven er twee soorten uitgevers over, zij die geld kunnen vragen, omdat hun toegevoegde waarde duidelijk genoeg is. Deze groep kan het zich permiteren om kosten (lees grote redacties en overhead) te maken. De andere groep uitgevers zijn die van gratis content, zij moeten zorgen dat ze extreem weinig kosten maken. Het probleem voor de meeste gevestigde partijen is dat ze wel de kosten maken, maar niet de toegevoegde waarde duidelijk kunnen maken, waarom mensen zouden moeten betalen. Deze groep zit in het midden en deze groep zal de komende jaren steeds vaker in gewetensnood komen voor wat betreft hun onafhankelijkheid.

Nogmaals de discussie over scheiding tussen commercie en inhoud is een hele juiste, maar ik wil duidelijk maken dat deze niet alleen geldt voor de weblogs. Sterker nog, door de lage kosten van weblogs, is de druk op de commercie juist lager.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie