Trick or treat

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jawel, het is vandaag Halloween. Hier in Nederland nauwelijks merkbaar, maar aan de andere kant van de plas is het big business. De gebeurtenissen van 11 september 2001 zijn alweer vijf jaar oud, dus de toon van Halloween bereikt langzamerhand weer de oude niveaus. Afgerukte ledenmaten en zombies in een glazen doodskist mogen gewoon weer, zo meldt ons de .

De uitgaven op het gebied van kostuums, versieringen en snoep zitten weer in de lift en het ziet ernaar uit dat deze Halloween de voorgaande dus ook commercieel gezien ruimschoots gaat overtreffen. Halloween is groter, winstgevender, maar zelfs ook sexier dan ooit.

In totaal is Halloween dit jaar goed voor een geschatte 4,96 miljard dollar aan uitgaven. Dat is een stijging van 51% ten opzichte van vorig jaar.

doet goede zaken. Traditioneel doen de kostuums van Disney figuren het goed onder de kinderen, maar ook filmfiguren als spreken tot de verbeelding. En ook Warner Bros. ligt met helden als Superman en Batman lekker in de markt. In 2005 is er in totaal 13 miljard dollar uitgegeven aan gelicenseerde waar uit de filmindustrie.

Volgens heeft de kostuumindustrie nu ook een oudere doelgroep ontdekt. Jeugdigen van 18 tot 24 jaar gaan steeds vaker naar Halloween feesten en hebben daarbij een voorkeur voor kinky en sexy pakjes. Ook hier is een stevige groei van de uitgaven met ruim 30% te zien, met daarbij de opmerking dat er over het algemeen minder stof voor meer geld over de toonbank gaat.

Afgelopen weekend was de film de grote aan de Amerikaanse bioscoopkassa's. De bijbehorende lugubere promotiecampagne bestond onder andere uit 1000 waarbij (naar verluid) echt bloed van de hoofdrolspeler als inkt is gebruikt. Als tegenprestatie voor het vele bloedvergieten in de film gaat de opbrengst van de posters naar het Rode Kruis.

Maar zoals gebruikelijk is de middenstand de grote winnaar bij dit soort festiviteiten. Zelfs de 'trick or treat' traditie zich langzamerhand naar de shopping mall. Hier kunnen kinderen veilig, warm en snel grote bakken snoep verzamelen terwijl paps en mams nog even de portemonnee leegschudden in de winkels. Bijkomend voordeel: de kids hoeven dan ook niet meer langs die eenzame buurvrouw met die oude snoepjes.

Dit alles wordt echter niet echt als overdreven commercieel gepercipieerd. Het enige waar men zich in Amerika wel aan stoort, is dat de middenstand tegenwoordig al met de kerstverkopen begint na Halloween in plaats van na Thanksgiving (eind november). Nou, dan zouden ze eens in moeten komen kijken?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie