Tros-baas: NPO graaft eigen graf

Als de NPO zijn plannen doorzet om minder ruimte vrij te maken voor amusement en human interest, weigert de Tros te fuseren met de Avro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tros-directeur Peter Kuipers zinspeelt in een interview met de Volkskrant op het stuklopen van het complete fusieproces: 'Als wij niet vrijwillig meegaan, worden de fusies vanuit Den Haag verplicht en ligt alles weer open.'

Volgens Kuipers wordt de Tros het kind van de rekening in het nieuwe prioriteitenbeleid van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), waarin de focus ligt op journalistiek, drama, documentaires, kinderen, kennis en cultuur. De Tros richt zich op amusement voor het grote publiek, met programma's als Bananasplit, Animal Crackers en reality uit Volendam. De Tros-baas is verbolgen: 'Afspraken moeten worden nagekomen. Ik heb een uitzendlicentie tot 2016, waarin staat dat de Tros haar profiel kan blijven waarmaken: een brede omroep voor 17 miljoen mensen. Met de prioriteiten die de NPO nu vastlegt, lukt dat zeker niet. En dit gebeurt ook niet, in ieder geval niet onder mijn leiding.'

Kuipers stelt dat het hem niet alleen om amusement gaat, 'De Tros is meer dan dat. Kijk naar EenVandaag, Kamerbreed en Radar. Hagoort heeft ook al gezegd dat we ons geen zorgen moeten maken omdat 80 procent van onze programma's vast wel een plek zal krijgen, ook in de nieuwe schema's. Maar het gaat ons erom of je een publieke omroep wilt blijven voor 17 miljoen mensen, of dat je - door nu al veel te fors te bezuinigen - een publieke omroep voor de elite wordt.'

Gebeurt dat laatste, dan graaft de NPO zijn eigen graf, vindt Kuipers. 'Ga maar na, de publieke omroep wordt minder aantrekkelijk voor een groot publiek, dat betekent minder Ster-inkomsten en dus opnieuw minder geld voor de programma's.'

Meer bij de .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie