Verdienen aan duurzame innovaties? Het kan!

Succesvolle proposities en duurzaamheid gaan wel degelijk samen. Kijk bijvoorbeeld naar Heineken's Wieckse Witte.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bijna iedereen is het erover eens, we zullen duurzamer met onze natuurlijke bronnen moeten omgaan, om de aarde leefbaar te houden voor toekomstige generaties. Echter, zodra dit extra geld kost neemt de interesse in duurzame producten bij de consument vaak af.

Niet duurzaam is geen optie
Het Planbureau voor de Leefomgeving stelt in hun rapport dat het voor Nederlandse bedrijven geen optie is om niet duurzamer te ondernemen. “Als we niet veel zuiniger omspringen met grondstoffen en voorkomen dat natuur en klimaat verder worden aangetast, loopt op termijn onze economische groei gevaar. Vergroening van de economie is dan ook noodzakelijk. Bedrijven zullen moeten omschakelen naar andere producten en productieprocessen. Die transitie zal leiden tot andere concurrentieverhoudingen. Sommige landen en bedrijven richten zich op die toekomst en zijn al bezig met de omslag. Wil Nederland ook in de toekomst concurrerend blijven, dan is het belangrijk dat onze bedrijven hierop inspelen.”

Bedrijfsleven neemt steeds vaker de verantwoordelijkheid
In steeds meer bedrijfsmissies, ook van de multinationals, wordt duurzaamheid en social responsibility opgenomen als één van de speerpunten. Vooral Unilever is erg actief op dit vlak met het met als pay-off ‘growth doesn’t have to cost the earth’.  Op iets minder globale schaal is FrieslandCampina bezig met het  waarin de individuele boeren worden ondersteund.

En verleidt de consument tot gebruik van duurzamere producten
Het bedrijfsleven als accelerator is van belang, maar uiteindelijk moet ook de consument worden verleidt. Wat zijn de voordelen voor de consument? Niet elke consument denkt dagelijks aan het verbeteren van het milieu en de wereld en heeft daar (extra) geld voor over. Het is de kunst om de grote groep die zeker niet tégen duurzame producten is, maar er niet constant bewust mee bezig is, te verleiden.

Wieckse Witte
Een prachtig voorbeeld is Heineken met Wieckse Witte. Dit merk wordt sinds 2013 , maar dit kon alleen omdat óók marketing heeft geïnvesteerd in de zonnepanelen. Er is daarmee een prachtige link gelegd met de merkpositionering, die in de communicatie subtiel is gebracht. Waarmee een veel grotere groep consumenten wordt aangesproken met een voor hen relevante drijfveer om bier te drinken: op het zonnige leven!

Succesvolle proposities en duurzaamheid gaan dus wel degelijk samen, de kunst is om de balans te vinden om een grotere groep consumenten aan te spreken. En niet enkel diegenen die zelf dagelijks bewust(er) duurzaam leven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie