Premium

Verschijningsvorm digitale reclame van grote invloed op adblockers gebruik

De niet skipbare video-advertentie is met afstand de meest irritante digitale reclamevorm.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit onderzoek dat AdLantic uitvoerde in voorbereiding op het grote Adblockers Debat, dat Adformatie gisteren in samenwerking met Adlantic organiseerde in De Kleine Werf in Amsterdam. Voor het (overigens niet-representatieve) onderzoek stuurde Adlantic een stagiair in Utrecht de straat op om 288 winkelende onliners te interviewen.

Een onverwacht hoog percentage (48%) gaf aan een adblocker te gebruiken (volgens recent onderzoek van Adformatie 40%) en 17% zei dat te gaan doen. Positieve opsteker: 35% van de responden heeft geen plannen om op korte termijn een adblocker te installeren.

Irritatie door opdringerige advertising scoort hoog als motivatie voor het gebruik van adblockers. Een negatieve uitschieter is de unskippable video ad: 74% wil die dat die verdwijnt, alvorens te overwegen om de adblocker te verwijderen. Ook overlayers, full-page take-overs en ‘deceptive ads’  leveren bovengemiddeld hoge scores op de irritatieschaal.

Daarentegen heeft het publiek weinig tot geen probleem met de reguliere banner. Ook retargeting (het volgen van consumenten over het web) draagt nauwelijks bij aan irritatie over digitale reclame. Voor slechts 16% van de ondervraagden is dit een reden om de adblocker te handhaven.

Tijdens het event maakte IAB-voorzitter Nathalie Peters bekend dat , waarbij gebruikers van adblockers een venster krijgen gepresenteerd dat informeert over de noodzaak om banners te vertonen. Vanwege de urgentie van het adblockers probleem zou deze oplossing al over twee weken klaar moeten zijn. 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie