'We are running after the facts ...' of niet?

Een paar weken geleden bezocht ik samen met ruim 40 internationale pitchconsultants 15 Engelse bureaus die nieuw of vernieuwd zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland heeft alle talenten om in de reclamewereld een rol van betekenis te spelen, ook binnen de internationale netwerken. Daar horen ook nieuwe organisatie- en verdienmodellen bij. En juist hier moet nog een slag worden gemaakt. Op dat gebied kunnen we zeker wat van Engeland leren. 

Ben Fennel, CEO van BBH, vertelde dat BBH zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. &;De auto ging naar de garage voor groot onderhoud. Dan kun je even niet racen, maar nu gaan we weer iedere race winnen&;. En: &;We are not asking for advertising briefs, we ask for business briefs&;. Hij vertelde ook dat BBH fors geïnvesteerd heeft in gespecialiseerde units, onder meer in Black Sheep Studio’s, een eigen video productie unit, met inmiddels 60 mensen, die het bureaurendement positief stimuleert.

Enkele conclusies naar aanleidng van de Adforum trip.

Digital is everything
Carl Johnson, oprichter van ANOMALY zei: &;Think of digital as the power to let you do things you could never do before. This offers a real sense of purpose for the industry going forward.&;

Agencies are in the business of business
Bureaus werken nu meer dan ooit aan de business problemen van hun klanten. En daar gelden andere honoreringen voor. Onder meer performance based compensation of zelfs shareholdership, volgens Carl Johnson en het merendeel van de bezochte bureaus. &;More and more clients understand now, that effective marketing is rocket-fuel for their business, and trying to buy rocket-fuel for pennies on the dollar could crash their rockets.&;

Content is king
Gebaseerd op ongelooflijk sterke consumer insights. En daar kunnen bureaus zich onderscheiden en een sterke positie mee opbouwen.

A new view on budgets
De traditionele budgetverdeling is passé. Het gaat niet meer om GRP’s. &;That’s foor oldfashioned cowards, who look for their mediocre communication – and marketing efforts. If the BIG IDEA is GREAT and really BIG, you don’t need big budgets to let it fly. You need bigger budgets for finding the IDEA.&; Er zijn bureaus die voor alle bureauwerkzaamheden (strategie, concept, executie, enz) een maandfee berekenen. En die bureaus scoren gezonde rendementen.

The innovator agency
Alle toonaangevende bureaus rekken hun creatieve werkgebied op. &;We are challenging the norm of what creative minds can do&;. Bureaus worden zo de aanjagers van nieuwe diensten, producten en business.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie