Premium

24Kitchen zaterdag van start

24 uur per dag koken met eerlijke producten. ‘Het is denkbaar dat we nee zeggen tegen sommige adverteerders.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het idee van food channel 24Kitchen komt van mediaondernemer Jan Dekker en groenteteler Rob Baan. Het zijn dezelfde mannen die meer dan een decade geleden aan de basis stonden van Life and Cooking. Nu willen zij een zender neerzetten over ‘echt’ eten. Gezond, vers, onbespoten. En natuurlijk – ook helemaal hip ’n happening – met veel streekproducten en seizoensgroenten. In een eerder interview zei Dekker: ‘Wij zijn geen wereldverbeteraars, maar we hebben wel een missie.’ De plannen konden verwezenlijkt worden door een joint venture aan te gaan met Fox Channels Benelux. Dekker en Baan zijn nauw betrokken bij de bedrijfsvoering. Fox doet de exploitatie.

Daarmee krijgt de Fox familie (onder andere National Geographic Channel en FOXlife) er een lid bij. En wel eentje die helemaal in Nederland is ontwikkeld. De content die voor het platform, dat naast televisie onder andere ook internet en smartphone en tablet applicaties behelst, is dan ook voor 85 procent Nederlands product. Iets wat je niet vaak ziet bij internationale ‘networks’ als Fox.

De boegbeelden van de nieuwe zender zijn Rudolph van Veen, reeds bekend als tv-kok door RTL’s Life and Cooking, en Angélique Schmeinck, één van de twee vrouwelijke meester-koks die Nederland rijk is en bekend als tv-chef bij Aperitivo (ook RTL) én – over haute cuisine gesproken – bekend van CuliAir, haar restaurant in een heteluchtballon. Is dat wat Kitchen24 gaat brengen? Twee bekende koppen? Meer van hetzelfde? Jacqueline Heemskerk, commercieel directeur van Fox Channels Benelux, vertelt.

Brengt 24Kitchen ook nieuwe gezichten?
JH: ‘Ja. We werken met veel nieuwe, jonge gezichten. Zij gaan meekoken, moeten ervaring opdoen, maar krijgen ook eigen programma’s. Het is 85 procent eigen product en dat betekent een gigantische productie. Dat loopt nu, in Houten en in Monster (bij het bedrijf van Rob Baan RM). Het programma-aanbod is gevarieerd. Van “De makkelijke maaltijd” tot “Rudolphs bakery”.’

24Kitchen is dus een zender met goede bedoelingen?
JH: ‘Daar moeten we voorzichtig mee zijn. We willen vooral inspireren, maar niet beleren. We gaan wel laten zien dat je niet alleen kan kiezen uit groente uit een zakje. We zijn in gesprek met lokale producenten van groente en fruit. Maar teveel zendingsdrang is gevaarlijk. We moeten ook denken aan onze adverteerders. Toch is het heel goed denkbaar dat we nee zeggen tegen sommige adverteerders. Er zijn producten – neem zo’n heel zout product als ‘instant soup’, dat willen we absoluut niet in de reclameblokken. Maar fast movers zijn niet de enige adverteerder waar we geld aan kunnen verdienen. Ja, we willen wel uitstralen dat we een bepaalde verantwoordelijkheid hebben. Er moet bezieling in zitten.’

Wat is het verdienmodel?
JH: ‘Spot advertising, zowel in het hele Fox portfolio als specifiek. Daarnaast alle denkbare non-spot, crossmediale en in-program mogelijkheden. We kunnen campagnes uitsmeren over de televisiecontent, doorvertalen naar online, iPad-app en iPhone-app, maar we kunnen ook bijvoorbeeld samenwerken met een supermarkt, ín de winkel dingen doen, in combinatie met merchandising. Verzin het maar. Product placement moet wel geloofwaardig zijn. Ja, zeker weten dat het geloofwaardiger wordt dan in Life and Cooking!’

Hoeveel kijkers verwacht 24Kitchen?
JH: ‘De distributie is top. We zitten bij de grote kabelmaatschappijen in het basispakket en op nummer 24. Dat betekent dat zij 24Kitchen ook echt zien als een value voor hun pakket. We verwachten per week 600.000 kijkers van 13 jaar en ouder. Per maand 1,5 miljoen.’

Werven dus?
JH: ‘Ja, er komt een stevige campagne. Met een bruto mediabudget van 1,5 miljoen via ieder denkbaar mediakanaal willen we de consument bereiken. Veel daarvan komt tot stand middels barters, maar we steken ook een flink budget in buitenreclame. Als kers op de taart wordt de CuliAir luchtballon van Angélique Schmeinck ook helemaal 24Kitchen branded.’

Wanneer moet 24Kitchen break even draaien?
JH: ‘Fox heeft een lange adem. Onderdeel van onze filosofie is het nastreven van diversiteit van tv-kanalen door digitalisering. Daar willen wij in voorop lopen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie