Alcoholmisbruik: de schuldvraag

Bacardi-Martini Nederland voelt zich niet verantwoordelijk voor het toenemende alcoholgebruik bij jongeren van twaalf tot vijftien jaar. Stichting Alcoholpreventie vindt echter dat BMN met zijn Breezercommercials tieners wel degelijk aanzet tot het drinken van alcohol.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze discussie laaide op na een onderzoek van Ferro, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Zeventien reclamespots bleken niet te voldoen aan de huidige normen van de Reclame Code Commissie. VWS pleit nu voor aanscherping van de regelgeving.

Mark de Witte, algemeen directeur van BMN, denkt dat verscherpte regelgeving nergens toe leidt. ‘Zelfregulering is effectiever’.

Twee Breezer-reclamespotjes zijn drie weken geleden door de Stichting Alcoholpreventie (Stap) aangeklaagd. De BMN-directeur ligt er niet van wakker. ‘Er zijn problemen, maar die waren er ook al voor 1997. Wij willen samen met de overheid, de industrie en andere belangenbehartigers op zoek naar structurele oplossingen van dit maatschappelijke probleem.’

Wim van Dalen, directeur Stap, meldt echter: ‘Als Bacardi-Martini zich werkelijk maatschappelijk verantwoord had gevoeld, had ze Breezer niet op de markt gebracht. Door de mixdranken beginnen jongeren eerder met het drinken van alcohol, waardoor de kans op verslaving toeneemt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie