Consument: prijs boven kwaliteit in supermarkt

Supermarkten die zich richten op een goede service en een breed assortiment, kunnen zichzelf wel eens in de vingers snijden tijdens de prijzenoorlog.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Doordat supermarkten voortdurend op goedkope producten wijzen, worden klanten zich meer en meer prijsbewust. Dat gaat ten koste van de waarde die consumenten hechten aan de kwaliteit van een supermarkt, meldt het Erasmus Food Management Instituut (EFMI), onderdeel van de universiteit in Rotterdam. De onderzoekers meten sinds begin 2002 in hoeverre consumenten letten op de kwaliteit en de prijzen bij supermarkten. ‘Sinds de start van onze maandelijkse metingen hebben wij nog niet zo'n sterke daling van de kwaliteitsgevoeligheid van boodschappers meegemaakt', aldus M. van Aalst, directeur onderzoek bij het EFMI.

Van Aalst betwijfelt dan ook of de servicegerichte supermarkten baat hebben bij een prijzenoorlog. Deze ketens moeten het hebben van klanten die een goede dienstverlening belangrijk vinden, terwijl de klanten door de huidige prijzenslag ‘eenzijdig met lage prijzen' worden opgevoed. Dat werkt in het voordeel van goedkope ketens, zoals Aldi en Dirk van den Broek (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie