DataCoup: “Verkoop je persoonlijke data!”

Verkoop je je ziel aan de duivel? Of geef je hem liever gewoon weg?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij de eerste kennismaking met DataCoup lijkt de logica onweerstaanbaar:

"For too long your data has lined the pockets of just about everyone except you. Datacoup helps you aggregate, package and sell your personal data. Finally, you can earn money and peace of mind from your data.”

“Ha!”, denk je dan. “Zo is het! Het zijn mijn gegevens en als er dan toch iemand aan verdient wil ik dat zelf wel zijn.”
Maar bij Datacoup het levert het vooral een ongemakkelijk gevoel op. Want uiteindelijk verkoop je nog steeds je ziel aan de duivel. (In plaats van hem gratis weg te geven, dat dan weer wel.)

Onze data wordt voortdurend gebruikt door bedrijven en overheden. Facebook, Google, en Twitter verdienen goed geld aan het bijhouden, analyseren en aan adverteerders aanbieden van alles wat we doen en zeggen. Talloze bedrijven weten inmiddels al wat wij willen voor wij het zelf door hebben. Dat alles om ons te kunnen bedienen met ‘aanbiedingen’ op maat.  Win/win, maar niet heus. Mijn keuzevrijheid wordt bijna ongemerkt, beperkt tot datgene dat  bedrijven mij laten zien.

Maar onze data is dus veel geld waard. Je hoeft maar te kijken naar de koers van het Facebook-aandeel om te weten hóeveel geld.

DataCoup
is een nieuw initiatief en naar eigen zeggen ’s werelds eerste ‘Personal Data Marketplace’. Als je door de eerste ballotage komt  (de site is nog in ‘private beta)  kun je een account aanmaken op DataCoup.com. Dat koppel je vervolgens aan je sociale netwerken en – liefst ook – aan je credit card-gegevens. Hoe meer sociale netwerken je koppelt, des te meer DataCoup van je weet en hoe beter het een profiel van je kan opstellen. Het bedrijf visualiseert wat er interessant is aan jouw data en vervolgens levert DataCoup jouw gegevens aan verschillende aanbieders. Zij betalen voor jouw data en jij verdient hier dan aan mee. Het doorverkopen gaat –vooralsnog – anoniem. Maar ondertussen weet DataCoup zelf wel heel goed wie je bent. 


Het ontnuchterende komt bij de waardebepaling van je data, of van je ziel. Je uitgavenpatroon is het meest interessant, en de waarde daarvan kan wel oplopen tot 1$ per week. Alle social media doen per stuk ongeveer 0,25$. Als je alle accounts ook daadwerkelijk hebt gekoppeld kom je maximaal uit op zo’n 2 $ per week, of wel  8$ per maand.  Maar daarvoor weten ze dan wel heel erg veel van je.  Wat mij betreft voor veel meer dan 8$ per maand. En joost mag weten naar hoeveel en welke instanties de informatie verder gaat.

Natuurlijk, nu weten er ook al veel bedrijven veel van mij, en krijg ik helemaal geen geld, maar die koppeling van social media met betaalgegevens, en het niet weten waar alle info heen gaat (of hoe stabiel en veilig DataCoup is, ook op termijn), betekent dat ik er nog een tijdje vanaf zie.

Gevoel voor humor hebben ze overigens wel. Afhankelijk van hoeveel data je met ze deelt noemen ze je data-plan namelijk een ‘Half Nelson’ of een ‘Full Nelson’.  De Nelson is een benaming uit de worstelsport voor een klem waarin je iemand muurvast zet.
Je kunt niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd hebben...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie