Digitale zenders bereiken 27 procent van de bevolking

Digitale tv-zenders bereiken per week gemiddeld 14,5 procent van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder. In huishoudens die beschikken over digitale ontvangst ligt dit percentage op 28,1 procent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Over een periode van vier weken bedraagt het bereik 27,4 procent van de Nederlandse bevolking en 48,5 procent van de huishoudens die over digitale ontvangst beschikken.

Dat blijkt uit een pilot die de (SKO) uitvoerde in de weken 6 tot en met 9 van 2009 om het bereik te meten van digitale televisiezenders. Vanaf april publiceert SKO de resultaten elke maand. Uit de eerste cijfers blijkt verder dat Humor tv met 6,2 procent het grootste gemiddelde weekbereik heeft, gevolgd door 101TV (5,5 procent) en Discovery Science (4,7 procent). Deze cijfers betreffen gezinnen die digitale tv hebben.

SKO-directeur Bas de Vos: ‘De resultaten van de pilot hebben uitgewezen dat digitale kanalen steeds belangrijker worden in het Nederlandse televisielandschap. Het doet ons daarom deugd dat we nu uitspraken kunnen doen over het bereik ervan. De pilot stelde ons in staat om technische en methodologische zaken te ontwikkelen, waarmee het digitale platform op een betrouwbare manier wordt betrokken bij het kijkonderzoek.’

Intomart GfK gebruikt de Enhanced Audio Matching-techniek om het aantal kijkers van de kanalen te meten. Naast deze technische meting ontwikkelde SKO een statistische maat om de betrouwbaarheid van de kijkcijfers vast te stellen. SKO bericht standaard alleen over het gemiddelde aantal kijkers (uitgedrukt in % en in '000). In het geval van de digitale kanalen zal SKO echter alleen rapporteren over het cumulatieve bereik per week of maand. Dit is een voorwaarde om betrouwbare resultaten te kunnen rapporteren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie