Premium

'Eerste tijdschriftmerken Sanoma in najaar op SBS6'

De kijkcijfers van SBS6 zijn sinds begin dit jaar steeds beter. Ook zien we in het najaar de eerste vertaling van een Sanoma-tijdschriftmerk naar tv: VT Wonen. Interview met zendermanager René Oosterman.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Oosterman begon de eerste week november als zendermanager van SBS6. De tv-directeuren van SBS Broadcasting, Remko van Westerloo en Harold Oomes, hadden vanaf hun komst eind 2011 ook de invulling van SBS6 gedaan, maar vorig jaar werd besloten om een ervaren zendermanager aan te stellen.

Dat werd Oosterman, die zijn sporen in de tv-wereld ruimschoots heeft verdiend. Hij was, tot zijn komst naar SBS6, partner bij tv-productiebedrijf Flare Media. Ook werkte hij bij Zodiak en René Stokvis producties. Tussen 1996 en 1998 was hij programmadirecteur van het toen ook zeer succesvolle RTL4.
Dat moet voor Oosterman anders zijn geweest toen hij eind vorig jaar bij SBS6 begon. Een zender die op dat moment aan het opkrabbelen was. Hij trof hij er een bedrijf aan met ‘enthousiaste medewerkers, vechtlust en drive’. ‘Bij SBS6 is men wel gewend om te incasseren. Van buiten lijkt het dan of iedereen in mineur is, maar dat is natuurlijk niet zo. Dit is een jong en dynamisch bedrijf. Ik heb er binnen een paar weken mijn draai gevonden.’

Florerende spot-advertising
Zendermanagement is Oosterman dus al gewend vanuit zijn tijd bij RTL4. Maar dat was eind jaren negentig. Is de tv-wereld erg veranderd? ‘Ja en nee. De werkwijze rond het bouwen van een goed tv-schema is eigenlijk hetzelfde als toen, daar was ik zo weer aan gewend. Wel een groot verschil is de samenwerking met de commerciële mensen. Destijds waren RTL4 en verkoopmaatschappij IP twee eilanden. Er kwam heel veel geld binnen, de bomen groeiden tot aan de hemel. Als programmabaas hield je je helemaal niet met commercie bezig. Je zocht het maar uit, als je maar goede schema’s had. Nu zitten we met de salesorganisatie onder één dak.’

Oosterman gaat regelmatig samen met de commerciële mensen naar mediabureaus. ‘Dat moet ook. Ons businessmodel is duidelijk: we moeten kijkers trekken - we richten ons met SBS6 op de groep 20-54 - en daarmee grp’s scoren. Dat gaat trouwens goed, want we zien dat de verkoop van traditionele spot-advertising floreert. Ik ga dus mee naar mediabureaus om het schema uit te leggen en ook om mee te denken.’

Dan ontstaan er bijvoorbeeld programma’s als ‘Hoeveel ben jij waard?’ in samenwerking met ING. ‘Dat concept hebben we inderdaad samen met ING ontwikkeld. Dit is een mooi voorbeeld van hoe het kan. De kijker merkt niet direct dat een adverteerder participeert, terwijl deze andersom wel ziet dat het veel voor hem doet. Dergelijke concepten zullen we vaker gaan ontwikkelen.’


René Oosterman

Sanoma
SBS Broadcasting heeft twee aandeelhouders, Sanoma en John de Mols Talpa. Met zowel Peter de Mönnink van Sanoma als De Mol heeft Oosterman veel contact over samenwerking.
Allereerst Sanoma. Er is al veel gezegd en geschreven over de synergie tussen de Sanoma-merken en SBS. En dan vooral over de vraag wanneer de samenwerking tussen de twee mediabedrijven nu écht tot stand gaat komen. ‘Achter de schermen gebeurt al heel veel’, zegt Oosterman. ‘Maar als het gaat om de vertaling van de tijdschriftmerken die ze hebben naar televisie, dan gaan we daar in het najaar de eerste concrete resultaten van zien. We hebben een paar cases bij de kop gepakt . VT Wonen is bijvoorbeeld een ijzersterk merk. Sanoma-ceo Peter de Mönnink en ik zijn er allebei van overtuigd dat we daar iets mee kunnen. Dus we gaan als eerste iets met VT Wonen doen, later volgen waarschijnlijk meer koppelingen.’ Inhoudelijk kan Oosterman er verder nog niet veel over zeggen.

Talpa
Dan Talpa. Dat SBS6 vooral programma’s zou afnemen die door Talpa worden ontwikkeld, moet volgens Oosterman maar eens uit de wereld worden geholpen. ‘Natuurlijk heeft John de Mol als aandeelhouder mede in SBS investeert om een podium te kunnen bieden aan nieuwe formats uit zijn stal. Maar dat betekent niet dat we een doorgeefluik van zijn programma’s zijn. Als ik naar de eerste vijf maanden van dit jaar kijk en de programma’s op een rij zet, dan is er niet overdreven veel van Talpa. Wij werken ook veel samen met Eyeworks, Noordkaap, Zodiak, Blue Circle, Endemol, et cetera. Utopia is van Talpa en dat is natuurlijk wel de blikvanger voor SBS6 geweest, de afgelopen maanden. Voor Talpa een enorm risico, maar het is geslaagd. Een aantal andere Talpa-producties niet, maar dat hoort bij het spel.’

Utopia
Utopia noemt Oosterman een game changer voor SBS6. ‘Het was algemeen bekend dat we een groot probleem hadden in de vooravond. Sinds we Utopia uitzenden, is de vooravond versterkt. We zijn er nog niet, maar we scoren nu in dat timeslot erg goed in 20-54. Het is een goede lead-in naar 20.00 uur. Utopia is dus heel belangrijk, maar het is ook goed om te zeggen dat Remko en Harold al twee jaar bezig zijn geweest om het vernieuwde SBS6 vorm te geven. De programma’s die toen in de pijplijn zaten, zijn nu op de zender te zien. Celblok H, Danni Lowinski, Dokter Tinus, Hoeveel ben jij waard? en Sterren Springen,  om maar een paar successen te noemen. Daar kunnen we op verder bouwen.’

Marktaandelen
In de vooravond ligt volgens hem nog wel een ‘grote uitdaging’ en Oosterman wil vanaf september een flinke stap zetten. Daarover kan hij nu nog niet uitwijden. ‘Maar wij gaan daar wel groeien. We zijn nu al gegroeid tussen 18.00 en 20.30 uur en ook in de late avond met Hart van Nederland en Shownieuws doen we het steeds beter. We zien dat duidelijk terug in de marktaandelen tot en met april. Ten opzichte van vorig jaar doen we het van januari tot en met april 11 procent beter in de doelgroep 20-54. Laten we de Olympische Spelen buiten beschouwing dan is dat zelfs 16 procent. Veel van onze programma’s scoren boven het zendergemiddelde.’

Het probleem dat SBS6 aanvankelijk had, was dat er vrij veel programma’s niet aansloegen. ‘Dan moet je steeds weer nieuwe dingen bedenken en dat wordt onderschat. Nu is er veel meer rust. Als er dingen lukken, zoals Utopia, kun je daar op verder bouwen.’

SBS6 verliest na de zomer wel de kijkers voor de kwalificatiewedstrijden van het Nederlands Elftal.  Die rechten zijn naar de NOS gegaan. Een aderlating? ‘Jammer’, zegt Oosterman, ‘maar dat geeft ons ook weer middelen om andere dingen te doen.
Onze middelen zijn overigens beperkter dan die van RTL4. SBS6 en RTL4 worden altijd met elkaar vergeleken, maar men moet wel beseffen dat ons budget substantieel lager is. Maar we kunnen iets moois neerzetten met wat we hebben.’ 

Rust
Nog even terug naar de aandeelhouders Sanoma en Talpa. Zij zien ook dat SBS6 beter scoort en dat geeft ze rust, zegt Oosterman. In december dreigde John de Mol Sanoma uit te kopen bij SBS, omdat hij ontevreden was over de investeringen van de Finnen in SBS. Nu zien beide partijen dat het een stuk beter gaat. ‘Er komt steeds meer samenhang. Wij kunnen nu ook naar adverteerders toe met het complete Sanoma-pakket, gekoppeld aan onze zenders. Dat is heel interessant. Verder vind ik het belangrijk om te zeggen dat de twee aandeelhouders veel geld in SBS steken met de doelstelling  dat terug te verdienen. Daar moeten we hier met z’n allen van bewust zijn, anders kun je beter iets anders gaan doen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie