Hoofdredacties moeten mediahypes tegengaan

Hoofdredacties moeten het publiek beschermen tegen mediahypes. Dat zei Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes afgelopen vrijdag als voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Broertjes verwijst naar een onderzoek naar de rol van de media bij de verkiezingen van mei 2002. Daaruit blijkt dat journalisten wel verantwoording willen afleggen over de vorm van hunnieuws, maar zich niet verantwoordelijk voelen voor de eindregie.
Zo kunnen hypes ontstaan en daar moeten, vindt Broertjes, hoofdredacties iets tegen doen.
“Wij hebben tenslotte meer overzicht vanuit onze algemene journalistieke en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hypes zijn geen nieuw verschijnsel, maar de frequentie ervan is de laatste jaren veel hoger. Er gaat geen avond voorbij of journalisten geven hun mening in de ontelbare hoeveelheid babbelprogramma's op radio of televisie. Nogal wat journalisten lijken meningen belangrijker te vinden dan feiten.'

Srebrenica-drama
Een jaar geleden deed de voorzitter naar aanleiding van het NIOD-rapport over het Srebrenica-drama een oproep aan media om meer te doen aan kritische zelfreflectie. Volgens hem sorteerde die oproep effect bij diverse media. Onlangs adviseerde de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) in een rapport om media publiekelijk ter verantwoording te roepen via een media-instituut en een mediaombudsman.
Broertjes ziet daar niets in. 'Zelfregulering is vele malen effectiever dan openbaar aan de schandpaal te worden genageld. Dat ondermijnt ook het gezag van de 'waakhonden van de democratie'. De Raad gaat uit van de verkeerde veronderstelling dat de media in ons staatsbestel de rol van controleur hebben. Dat hebben we niet. Dat is de Tweede Kamer.'

Publieke omroepen
Ook in deze stipte Broertjes de oneerlijke concurrentie aan tussen de publieke omroepen en de commerciële dagbladen. Door de forse subsidie aan de omroepen raken volgens hem vooral de dagbladen in moeilijkheden en komt de pluriformiteit van de pers onder druk testaan.
'Voor alle duidelijkheid, dat is geen verwijt aan onze collega's bij de publieke omroepen. Zij voeren slechts de wet uit. Het zijn de politici in Den Haag die aan deze concurrentievervalsing een einde moeten maken. Met de recente benoeming van C. Vis (oud-topambtenaar en bestuurder van PCM Uitgevers) tot lid van de Raad van Bestuur van Publieke Omroep wordt hopelijk het paard van Troje in Hilversum geïntroduceerd.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie