IAB Nederland: Online advertentiemarkt in 2017 groter dan alle offline media samen

De online advertentiemarkt is in 2016 met 11,3 procent fors gegroeid

​Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. In 2015 was de groei 8 procent.

De totale omzet komt uit op 1,6 miljard euro. Er is een toename in digitale advertentie-uitgaven over de hele breedte van de markt. Zowel display- als search advertising groeien met dubbele cijfers. 

Search nog steeds op 1
Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 12 procent en krijgt daarmee een marktaandeel van 45 procent (755 miljoen euro). Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising.

Vlak daarachter zit display advertising met een marktaandeel van 41 procent (683 miljoen). De overige 14 procent is voor classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) met een omzet van 245 miljoen euro.

Opvallende nieuwkomer is native advertising, dat van 39 miljoen euro naar 51 miljoen euro is gestegen. Dat is een groei van 31 procent.  

Online video en social media verdubbelen
De social media-uitgaven zijn in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld van 95 miljoen in 2014 naar 203 miljoen in 2016. Ook online video zag in 2016 een groei van 25 procent naar 120 miljoen euro. Een verdubbeling van cijfers in drie jaar, omdat online video in 2013 nog goed was voor 57 miljoen euro omzet.

Online advertentiemarkt in 2017
Nathalie La Verge
van Deloitte: 'De Online Ad Spend Study toont aan dat vooral gespecialiseerde spelers van deze groei hebben geprofiteerd. We zien met name dat de spelers die vol inzetten op de verschuiving van non-digital media naar digital sterk groeien. De verschuiving van tv-budgetten naar online video was al eerder ingezet; in 2016 zien we ook dat radio en out of home meer mogelijkheden voor adverteerders bieden, met hoge verwachtingen voor 2017.'
 
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: 'Terwijl in sommige landen de tv-bestedingen nog hoger zijn dan die van digital, is in Nederland digital advertising hard op weg om groter te worden dan alle offline media samen. Met spanning kijk ik uit naar 2017. Een jaar waarin dit omslagpunt ongetwijfeld gaat plaats hebben en daar zal IAB Nederland een belangrijke rol in spelen. De Nederlandse markt zal een inspiratie zijn voor de rest van Europa.'
 
Alle resultaten en conclusies over de digitale advertentiemarkt in 2016 zijn gebundeld in de Online Ad Spend Study, die vanaf vandaag te downloaden is op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie