ING Groep bezint zich op merkenbeleid

De ING Groep onderzoekt of het huidige merkenbeleid op de helling moet. Merknamen als Nationale Nederlanden of Postbank zouden kunnen verdwijnen, meldt het Het Financieele Dagblad vandaag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek kent geen taboes.Het onderzoek staat onder leiding van ING-bestuursvoorzitter Ewald Kist. 'Wekijken naar alle merken. Waar we staan en waar we naartoe gaan. En wat hetkrachtigste gebruik is van onze assets op merkgebied', zegt een woordvoerdervan ING, aldus het FD. Het onderzoek is begin dit jaar gestart en moet in detweede helft van dit jaar afgerond worden.

Anders dan bijvoorbeeld ABN Amro werkt ING onder een groot aantalverschillende merknamen. Naast merken met ING in de naam, zoals ING Bank enING Barings, kent de groep ook nog steeds namen als de Postbank,Nationale-Nederlanden en BBL.

Wel wint de combinatie van verschillende merknamen met de naam ING steedsmeer terrein, aldus het FD. Zo hebben in 1999 alle bedrijven inNoord-Amerika de letters ING en de oranje leeuw in hun merknaam opgenomen.In april van dit jaar werd een aantal Franse dochterbedrijven omgedoopt. Het onderzoek kan ertoe leiden dat deze lijn wordt doorgetrokken tot allemerknamen van ING, meldt het blad. Volgens de woordvoerder behoort de'ultieme stap', het vervangen van de verschillende merknamen door ING, ooktot de mogelijkheden.

David Robins, de ING-bestuurder die verantwoordelijk is voor de zakenbank INGBarings, zinspeelt woensdag in de Financial Times op die mogelijkheid. Denaam Barings zou kunnen verdwijnen uit de de huidige merknaam ING Barings. 'Het ING-merk is waar we in geïnteresseerd zijn voor de toekomst', aldusRobins. Daarbij plaatst hij de beslissing over de merknaam ING Barings in decontext van het merkenonderzoek bij de hele groep.

Mocht ING besluiten om met slechts één merknaam te gaan werken, dan kan datook gevolgen hebben voor de organisatiestructuur. ING werkt met een relatiefkleine holding en laat de dochterbedrijven een ruime vrijheid. Wanneer het concern net als ABN Amro met één merknaam gaat werken, dient deonderlinge afstemming en daarmee ook de centrale aansturing versterkt teworden. Volgens de woordvoerder is het echter nog veel te vroeg voor ditsoort conclusies. 'Voorlopig is het alleen een onderzoek naar de waarde vande merken.' Aldus het FD.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie